محمد ٢٤

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۳۰ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

آیا آنها در قرآن تدبّر نمی‌کنند، یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است؟!

|آيا در قرآن تدبر نمى‌كنند يا بر دل‌ها [يشان‌] قفل‌هاى [عناد] است
آيا به آيات قرآن نمى‌انديشند؟ يا [مگر] بر دلهايشان قفلهايى نهاده شده است؟
آیا منافقان در آیات قرآن تفکر نمی‌کنند یا بر دلهاشان خود قفل‌ها (ی جهل و نفاق) زده‌اند.
آیا در قرآن نمی اندیشند [تاحقایق را بفهمند] یا بر دل هایشان قفل هایی قرار دارد؟
آيا در قرآن نمى‌انديشند يا بر دلهايشان قفلهاست؟
آیا در قرآن تامل نمی‌کنند، یا بر دلها قفلها[ی غفلت‌]شان افتاده است؟
آيا در قرآن نمى‌انديشند يا بر دلها [شان‌] قفلهاست؟
آیا درباره‌ی قرآن نمی‌اندیشند (و مطالب و نکات آن را بررسی و وارسی نمی‌کنند؟) یا این که بر دلهائی قفلهای ویژه‌ای زده‌اند؟
آیا پس آیات قرآن را با نگرشی جامع (درست) نمی‌اندیشند؟ یا (مگر) بر دل‌هایی قفل‌هایشان نهاده شده است‌؟
آیا فرونمی‌روند (تدبر نمی‌کنند) در قرآن یا بر دلهائی است قفلهای آنها


محمد ٢٣ آیه ٢٤ محمد ٢٥
سوره : سوره محمد
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٨
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«أَفَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ؟»: آیات مختلفی با صراحت فریاد می‌دارند که قرآن کتاب اندیشه و عمل است و باید آن را بررسی و وارسی کرد و تنها به تلاوت ظاهری اکتفاء نکرد (نگا: نساء / ، اسراء / ، فرقان / ، ق / ، قمر / و و ، یوسف / «أَمْ» یا این که. بلکه. با توجه به معنی دوم این واژه، مفهوم آیه چنین است: آیا درباره قرآن نمی‌اندیشند و به بررسی و وارسی آن نمی‌پردازند؟ بلکه بر دلهائی قفلهای ویژه است.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- توبیخ بیماردلان حق گریز، از سوى خداوند به خاطر نیندیشیدن در ژرفاى مفاهیم قرآن (أفلایتدبّرون القرءان)

۲- خداوند، خواهان تدبّر انسان در حقایق وحى و نه برخورد سطحى با آن (أفلایتدبّرون القرءان)

۳- «قرآن» کتاب معرفت و شناخت، و «اسلام» دین عقل و اندیشه (أفلایتدبّرون القرءان)

۴- اندیشه و تدبّر انسان، در قرآن، مانع کفر است. (فأصمّهم و أعمى أبصرهم . أفلایتدبّرون القرءان) از لحن «أفلایتدبّرون»، استفاده مى شود که اگر آنان به راستى در قرآن تدبّر مى کردند، در برابر دستورات حق کر و کور نبوده و موضع نمى گرفتند.

۵- مفاهیم عالى قرآن، قابل درک و تدبّر براى انسان (أفلایتدبّرون القرءان) تعبیر «أفلایتدبّرون»، همگان را به تدبّر در قرآن برمى انگیزاند. این انگیزش از سوى خداوند، مبتنى بر این است که حقایق قرآن براى بشر، قابل درک و استفاده باشد.

۶- توبیخ الهى نسبت به حق گریزان، به خاطر بسته بودن قلب و روح آنان بر آیات ژرف قرآن (أفلایتدبّرون القرءان أم على قلوب أقفالها) برداشت بالا، بر این اساس است که «أم» به معناى «بل» و براى اضراب انتقالى باشد.

۷- بهرهورى از مفاهیم عالى وحى، منوط به داشتن قلب سلیم و زمینه ساز تدبر (أفلایتدبّرون ... أم على قلوب أقفالها) در صورتى که «أم» به معناى «بل» باشد، مفاد آیه چنین مى شود: اگر در قرآن تدبر شود، حقیقت بر انسان آشکار مى گردد; ولى حق گریزان در نتیجه اعمال خودشان، قلبى بسته و ناتوان از تدبر دارند. در حالى که تدبر در قرآن، براى قلب سلیم و تأثیرپذیر، میسر است.

۸- قلب، از ابزار مهم شناخت و ژرف اندیشى در حقایق (أفلایتدبّرون ... أم على قلوب أقفالها)

موضوعات مرتبط

  • اسلام: عقلانیت اسلام ۳; فضیلت اسلام ۳
  • بیماردلان: سرزنش بیماردلان ۱
  • تعقل: تعقل در اسلام ۳; سرزنش عدم تعقل در قرآن ۱، ۶
  • حق: ختم قلب حق ناپذیران ۶; سرزنش حق ناپذیران ۱، ۶
  • خدا: توصیه هاى خدا ۲; سرزنشهاى خدا ۱، ۶
  • شناخت: ابزار شناخت ۸
  • قرآن: آثار تدبر در قرآن ۴; تدبر در قرآن ۵; سهولت فهم قرآن ۵; فضیلت قرآن ۳
  • قلب: آثار سلامتى قلب ۷; نقش قلب ۸
  • کفر: موانع کفر ۴
  • وحى: اهمیت تدبر در وحى ۲; زمینه فهم وحى ۷

منابع