ریشه رسو: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(افزودن نمودار دفعات)
(Added root proximity by QBot)
 
خط ۲۹: خط ۲۹:
=== قاموس قرآن ===
=== قاموس قرآن ===
ثبوت و رسوخ (اقرب) در مفردات آمده «رسا الشيى‏ء يرسو. ثبت». [سباء:13]. يعنى ديگ‏هاى ثابت. رواسى جمع راسيه به معنى ثابت و راسخ است [نحل:15]. يعنى دئر زمين كوههاى ثابت و ريشه دار قرار داد كه شما را وطرب نكند و حركت ندهد. رواسى نه بار در قرآن مجيد آمده و پيوسته صفت جبال است. ارساء به معنى اثبات است [نازعات:32]. مرسى بضم اول جايز است كه مصدر ميمى، اسم زمان و مكان، و اسم مفعول باشد در آيه [هود:41]. هر دو مصدراند يعنى: در آن سوار شويد به نام خداست حركت و ايستادن آن. * [اعراف:187]. [نازعات:42-43]. مرسى به معنى ثبوت و اثبات هر دو آمده. بعضى‏ها در آيه زمان مقدر كرده و گفته‏اند: زمان ثبوت آن كى است؟ بعضى‏ها مرسى را وقوع معنى كرده و گفته‏اند: وقوع قيامت كى خواهد بود؟ در الميزان گفته: ساعت، ساعت بعث و رجوع الى اللّه... مرسى اسم زمان و مكان و مصدر ميمى است به معنى اثبات يعنى وقوع و ثبوت قيامت كى است؟. ولى وقوع چنان كه از راغب و اقرب نقل شد و نيز قاموس و صحاح گفته همان ثبوت و رسوخ است وانگهى وقوع در آيات ديگر جور در نمى‏آيد. از دو آيه فوق روشن است كه درباره ثبوت ساعت از آن حضرت سؤال كرده‏اند آيه در جواب آنها آمده است. اگر بگوئيم مشركان از ايستادن وقت پرسش كرده‏اند بعيد است زيرا ايستادن زمان مطلبى است كه بذهن آنها نمى‏رسيد. ولى به نظر مى‏آيد كه كفّار از شنيدن حالات قيامت و خلود كه هر چيز در آن جاودانى و يكنواخت است و تغيير و تبدّل و تحوّلى در آن نيست نتيجه گرفته‏اند كه در قيامت زمان مى‏ايستد و محسوس نمى‏شود زيرا احساس زمان در اثر تغىِّ و تبدّل اشياء و فاصله دو حركت است و اگر اينها از بين برود ديگر زمان محسوس نمى‏شود و آن عبارت اخراى ايستادن و توقف زمان است. لذا مى‏پرسيدند توقف و ايستادن زمان كه آمدن قيامت باشد كى خواهد بود؟ ساعت چنان كه جوهرى گفته در اصل به معنى وقت حاضر است و قاموس آنرا جزء وقت يعنى جزءى از اجزاء شب و روز و نيز وقت حاضر گفته است در اين صورت سؤال چنين است: وقت حاضر و جارى كى توقف خواهد كرد؟ و اين سؤال از وقوع قيامت است به لازم آن ولى باز معناى وقوع بهتر به نظر مى‏رسد. جناب محمد رضوى در كتاب تجسم عمل... زير عنوان زمان در آخرت توقف مى‏كند بحث مفصل و مفيدى در اين زمينه دارد كه از هر حيث قابل استفاده است.
ثبوت و رسوخ (اقرب) در مفردات آمده «رسا الشيى‏ء يرسو. ثبت». [سباء:13]. يعنى ديگ‏هاى ثابت. رواسى جمع راسيه به معنى ثابت و راسخ است [نحل:15]. يعنى دئر زمين كوههاى ثابت و ريشه دار قرار داد كه شما را وطرب نكند و حركت ندهد. رواسى نه بار در قرآن مجيد آمده و پيوسته صفت جبال است. ارساء به معنى اثبات است [نازعات:32]. مرسى بضم اول جايز است كه مصدر ميمى، اسم زمان و مكان، و اسم مفعول باشد در آيه [هود:41]. هر دو مصدراند يعنى: در آن سوار شويد به نام خداست حركت و ايستادن آن. * [اعراف:187]. [نازعات:42-43]. مرسى به معنى ثبوت و اثبات هر دو آمده. بعضى‏ها در آيه زمان مقدر كرده و گفته‏اند: زمان ثبوت آن كى است؟ بعضى‏ها مرسى را وقوع معنى كرده و گفته‏اند: وقوع قيامت كى خواهد بود؟ در الميزان گفته: ساعت، ساعت بعث و رجوع الى اللّه... مرسى اسم زمان و مكان و مصدر ميمى است به معنى اثبات يعنى وقوع و ثبوت قيامت كى است؟. ولى وقوع چنان كه از راغب و اقرب نقل شد و نيز قاموس و صحاح گفته همان ثبوت و رسوخ است وانگهى وقوع در آيات ديگر جور در نمى‏آيد. از دو آيه فوق روشن است كه درباره ثبوت ساعت از آن حضرت سؤال كرده‏اند آيه در جواب آنها آمده است. اگر بگوئيم مشركان از ايستادن وقت پرسش كرده‏اند بعيد است زيرا ايستادن زمان مطلبى است كه بذهن آنها نمى‏رسيد. ولى به نظر مى‏آيد كه كفّار از شنيدن حالات قيامت و خلود كه هر چيز در آن جاودانى و يكنواخت است و تغيير و تبدّل و تحوّلى در آن نيست نتيجه گرفته‏اند كه در قيامت زمان مى‏ايستد و محسوس نمى‏شود زيرا احساس زمان در اثر تغىِّ و تبدّل اشياء و فاصله دو حركت است و اگر اينها از بين برود ديگر زمان محسوس نمى‏شود و آن عبارت اخراى ايستادن و توقف زمان است. لذا مى‏پرسيدند توقف و ايستادن زمان كه آمدن قيامت باشد كى خواهد بود؟ ساعت چنان كه جوهرى گفته در اصل به معنى وقت حاضر است و قاموس آنرا جزء وقت يعنى جزءى از اجزاء شب و روز و نيز وقت حاضر گفته است در اين صورت سؤال چنين است: وقت حاضر و جارى كى توقف خواهد كرد؟ و اين سؤال از وقوع قيامت است به لازم آن ولى باز معناى وقوع بهتر به نظر مى‏رسد. جناب محمد رضوى در كتاب تجسم عمل... زير عنوان زمان در آخرت توقف مى‏كند بحث مفصل و مفيدى در اين زمينه دارد كه از هر حيث قابل استفاده است.
===ریشه‌های [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud htmlpre='ریشه_'>
ها:100, فى:61, جعل:37, من:33, ارض:33, کم:30, لقى:23, ان:23, ب:22, ميد:21, ل:21, نهر:19, نا:18, اين:18, ک:18, نبت:17, کلل:17, ايان:17, ربب:17, انن:17, مدد:17, ما:17, سوع:16, علم:15, عن:15, بين:15, قدر:15, شکر:15, موه:15, اله:15, حيى:14, عمل:14, هم:14, متع:14, جبل:14, ا:14, شمخ:14, قول:13, لعل:13, اهل:13, سقى:13, رعى:13, جرى:13, سئل:13, فوق:13, ى:13, جبى:13, اول:13, انت:13, موت:13, بحر:13, امن:13, الله:13, وله:13, ه:13, جفن:12, ثمر:12, حجز:12, کفت:12, داود:12, لا:12, هى:12, برک:12, زوج:12, ذلک:12, مثل:12, غفر:12, بثث:12, رئى:12, ف:12, ذکر:12, ويل:12, سبل:12, فرت:12, شىء:12, عمه:11, فرج:11, اوى:11, نعم:11, ندد:11, اذ:11, وسم:11, سمو:11, الذى:11, عمد:11, خلل:11, حرب:11, قلل:11, يوم:11, شهب:11, عند:11, خرج:11, مع:11, هو:11, فضل:11, غير:11, يقن:11, رحم:11, وزن:10, عبد:10, بهج:10, فجج:10, قرر:10, هدى:10, ثنى:10
</qcloud>


== کلمات مشتق شده در قرآن ==
== کلمات مشتق شده در قرآن ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۲

تکرار در قرآن: ۱۴(بار)

لیست کلمات مشتق شده


در حال بارگیری...


قاموس قرآن

ثبوت و رسوخ (اقرب) در مفردات آمده «رسا الشيى‏ء يرسو. ثبت». [سباء:13]. يعنى ديگ‏هاى ثابت. رواسى جمع راسيه به معنى ثابت و راسخ است [نحل:15]. يعنى دئر زمين كوههاى ثابت و ريشه دار قرار داد كه شما را وطرب نكند و حركت ندهد. رواسى نه بار در قرآن مجيد آمده و پيوسته صفت جبال است. ارساء به معنى اثبات است [نازعات:32]. مرسى بضم اول جايز است كه مصدر ميمى، اسم زمان و مكان، و اسم مفعول باشد در آيه [هود:41]. هر دو مصدراند يعنى: در آن سوار شويد به نام خداست حركت و ايستادن آن. * [اعراف:187]. [نازعات:42-43]. مرسى به معنى ثبوت و اثبات هر دو آمده. بعضى‏ها در آيه زمان مقدر كرده و گفته‏اند: زمان ثبوت آن كى است؟ بعضى‏ها مرسى را وقوع معنى كرده و گفته‏اند: وقوع قيامت كى خواهد بود؟ در الميزان گفته: ساعت، ساعت بعث و رجوع الى اللّه... مرسى اسم زمان و مكان و مصدر ميمى است به معنى اثبات يعنى وقوع و ثبوت قيامت كى است؟. ولى وقوع چنان كه از راغب و اقرب نقل شد و نيز قاموس و صحاح گفته همان ثبوت و رسوخ است وانگهى وقوع در آيات ديگر جور در نمى‏آيد. از دو آيه فوق روشن است كه درباره ثبوت ساعت از آن حضرت سؤال كرده‏اند آيه در جواب آنها آمده است. اگر بگوئيم مشركان از ايستادن وقت پرسش كرده‏اند بعيد است زيرا ايستادن زمان مطلبى است كه بذهن آنها نمى‏رسيد. ولى به نظر مى‏آيد كه كفّار از شنيدن حالات قيامت و خلود كه هر چيز در آن جاودانى و يكنواخت است و تغيير و تبدّل و تحوّلى در آن نيست نتيجه گرفته‏اند كه در قيامت زمان مى‏ايستد و محسوس نمى‏شود زيرا احساس زمان در اثر تغىِّ و تبدّل اشياء و فاصله دو حركت است و اگر اينها از بين برود ديگر زمان محسوس نمى‏شود و آن عبارت اخراى ايستادن و توقف زمان است. لذا مى‏پرسيدند توقف و ايستادن زمان كه آمدن قيامت باشد كى خواهد بود؟ ساعت چنان كه جوهرى گفته در اصل به معنى وقت حاضر است و قاموس آنرا جزء وقت يعنى جزءى از اجزاء شب و روز و نيز وقت حاضر گفته است در اين صورت سؤال چنين است: وقت حاضر و جارى كى توقف خواهد كرد؟ و اين سؤال از وقوع قيامت است به لازم آن ولى باز معناى وقوع بهتر به نظر مى‏رسد. جناب محمد رضوى در كتاب تجسم عمل... زير عنوان زمان در آخرت توقف مى‏كند بحث مفصل و مفيدى در اين زمينه دارد كه از هر حيث قابل استفاده است.

ریشه‌های نزدیک مکانی

کلمات مشتق شده در قرآن

کلمه تعداد تکرار در قرآن
مُرْسَاهَا ۳
رَوَاسِيَ‌ ۹
رَاسِيَاتٍ‌ ۱
أَرْسَاهَا ۱

ریشه‌های مرتبط