الْکَذِب: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(افزودن نمودار دفعات)
(Added word proximity by QBot)
 
خط ۱: خط ۱:
__TOC__
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/الْکَذِب | آیات شامل این کلمه ]]'''
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/الْکَذِب | آیات شامل این کلمه ]]'''


خط ۹: خط ۱۰:
*[[ال]]
*[[ال]]


===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud>
وَ:100, اللّه:93, عَلَى:76, لا:49, يَفْتَرُون:37, الّذِين:35, هُم:31, إِن:29, لَهُم:29, هٰذَا:24, يَعْلَمُون:23, مَا:21, يُفْلِحُون:21, أَن:20, تَصِف:20, مَتَاع:20, افْتَرَى:18, يَقُولُون:18, مِن:17, لِتَفْتَرُوا:17, حَرَام:16, أَلِيم:16, حَلاَل:16, عَذَاب:16, مَن:16, هُو:16, فِي:16, الْکَذِب:16, يَفْتَرِي:15, أَلْسِنَتُکُم:15, أَلْسِنَتُهُم:15, يَوْم:15, کَفَى:15, إِنّمَا:15, يَحْلِفُون:15, بَعْد:15, أَکْثَرُهُم:15, الْقِيَامَة:15, قُل:15, الْحُسْنَى:14, لِمَا:14, يُؤْمِنُون:14, قَلِيل:14, أَعَدّ:14, بَلَى:14, يُدْعَى:14, ذٰلِک:14, بِه:14, يَکْرَهُون:13, کَان:13, صَادِقِين:13, فَمَن:13, تَقُولُوا:13, بِآيَات:13, إِثْما:13, الدّنْيَا:13, مِمّن:13, إِلَى:13, کَفَرُوا:13, کَيْف:13, مِنْهُم:13, يَعْقِلُون:13, فَأُولٰئِک:13, أَظْلَم:13, سَبِيل:13, الْإِسْلاَم:13, جَرَم:13, أَوْفَى:13, لَذُو:13, انْظُر:13, فَتِيلا:13, أَ:13, مُبِينا:13, إِذَا:13, ظَن:13, ثُم:13, کُنْتُم:13, لِبَشَر:13, رَحِيم:12, عَذَابا:12, قِيل:12, فَضْل:12, يُظْلَمُون:12, الظّالِمُون:12, لٰکِن:12, لَم:12, إِلَيْنَا:12, تَعْلَمُون:12, بِعَهْدِه:12, لِلّه:12, الْأُمّيّين:12, عِنْد:12, مُبِين:11, صَدَق:11, فَاتْلُوهَا:11, يُؤْتِيَه:11, شَدِيدا:11, مِنْکُم:11, تَر:11, يَهْدِيهِم:11, يَجْعَلُون:11, مَرْجِعُهُم:11, أُولٰئِک:11, غَفُور:11, تَفْتَرُون:11, عَلَيْنَا:11, النّار:11, النّاس:11, حَام:11, يَهْدِي:10, لَيْس:10, الْکَاذِبُون:10
</qcloud>
===تکرار در هر سال نزول===
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::الْکَذِب]]
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::الْکَذِب]]
|?نازل شده در سال
|?نازل شده در سال

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۱

آیات شامل این کلمه

ریشه کلمه

قاموس قرآن

(بر وزن وزر، و كتف) دروغ گفتن. صحاح و قاموس و اقرب و غيره هر دو وزن را مصدر گفته‏اند ولى استعمال قرآن نشان مى‏دهد كه كِذْب (بر وزن وزر) مصدر است مثل [غافر:28]. و كَذِب (بر وزن كتف) اسم مصدر است به معنى دروغ مثل [نساء:50]. چون كذب مفعول يفترون است لذا اسم است نه مصدر يعنى بر خدا دروغ مى‏بندند. و اگر تنزل كنيم بايد بگوئيم: كَذَب (بر وزن كتف) با آنكه مصدر است در قرآن پيوسته به معنى مفعول (مَكذُوبٌ فيهِ) آمده على هذا معنى آيه فوق چنين است كه بر خدا شى‏ء مكذوب فيه نسبت مى‏دهند [يوسف:18]. يعنى بر پيراهن يوسف خون دروغ و مكذوب فيه آوردند (خون ديگرى بود به دروغ گفتند: خون يوسف است). كذب (بر وزن وزر)يكبار و كذب (بر وزن كتف)سى و دو بار در قرآن مجيد آمده است . * [نجم:11]. «كذب» را در آيه با تشديد و تخفيف هر دو خوانده‏اند در قرآنها با تخفيف است فاعل «رَأى» ظاهراً حضرت رسول «صلى اللَّه عليه و آله» است نه فؤاد اگر با تشديد بخوانيم معنى چنين مى‏شود: قلب آن حضرت آنچه را كه با چشم ديد تكذيب نكرد و اگر با تخفيف بخوانيم شايد آن به معنى خطا باشد مثل «ما فى سَمْعِهِ كِذْبٌ» يعنى در شنيدنش خطا نيست در اينصورت معنى آيه چنين است: قلب خطا نكرد در آنچه ديد، در تفسير جلالين كذب را انكار معنى كرده است. *** تكذيب: آن است كه ديگرى را به دروغ نسبت دهى و بگوئى: دروغ مى‏گوئى چنانكه در صحاح گفته يا به معنى نسبت كذب و انكار است، ظاهراً آن در انسان به معنى اول است مثل [شعراء:105]. و در غير انسان به معنى نسبت دروغ، نحو [انعام:66]. قوم تو قرآن را به دروغ نسبت دادند حال آنكه آن حق است. كاذب: دروغگو. [غافر:28]. كذاب: مبالغه است، يعنى بسيار دروغگو. [غافر:28]. كاذبة: مصدر است مثل عاقبة، عافية، باقية [واقعة:2-1]. آنگاه كه قيامت تحقق يابد و در وقوع آن دروغى نيست. در صحاح گفته آن اسم است (اسم فاعل) به جاى مصدر آيد. در آيه [علق:16]. نسبت كذب به ناصيه داده شده و آن اسم فاعل و يا مصدر به معنى فاعل است. كِذّاب: (به كسر قاف) مصدر باب تفعيل است كه مصدر آن بر وزن تفعيل، فعال، تفعله و مفعّل مثل «مَزَّقْناهُمْ كُلَّ مُمَزَّقٍ» آيد [نباء:28]. آيات ما را به سختى تكذيب كردند. دقت‏ [منافقون:1]. منافقان كه گفتند: «اِنَّكَ لَرَسُولُ اللَّهِ» اين سخن حق و راست است چرا خداوند فرموده: آنها دروغگويند؟ مراد از دروغ عدم اعتقاد آنهاست نه مقالشان، آنها كه مى‏گفتند: گواهى مى‏دهيم تو رسول خدائى چنين وانمود مى‏كردند كه عقيده و باطنشان نيز چنين است خدا فرمود در اين ادعا دروغگويند. به عبارت ديگر چنانكه الميزان گفته: كذب مخبرى است نه خبرى. و به قول مجمع: هر كه چيز راستى را بگويد ولى در دل به آن عقيده نداشته باشد دروغگو است. نظام به استناد اين آيه مى‏گويد صدق خبر مطابقت آن است با اعتقاد متكلم و كذب آن عدم مطابقت با اعتقاد او و اگر بگويد: آسمان زير پاى من است و معتقد باشد اين خبر راست است و در صورت عدم اعتقاد اگر بگويد: آسمان بالاى من است آن دروغ است. ولى محققان قول او را رد كرده‏اند.

کلمات نزدیک مکانی

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...