الْمَدِينَة: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(Added word proximity by QBot)
 
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
__TOC__
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/الْمَدِينَة | آیات شامل این کلمه ]]'''
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/الْمَدِينَة | آیات شامل این کلمه ]]'''


=== ریشه کلمه ===
=== ریشه کلمه ===
*[[ریشه مدن‌ | مدن‌]] (۲۷ بار) [[کلمه با ریشه:: مدن‌| ]]
*[[ریشه مدن‌ | مدن‌]] (۲۷ بار) [[کلمه با ریشه:: مدن‌| ]]
=== قاموس قرآن ===
شهر. مدون به معنى اقامت است «مَدَنَ بِالْمَكانِ و مُدوناً: اَقامَ» ظاهرا شهر را از آن مدينه گويند كه مردم در آن اقامت دارند اما تمدن كه به معنى خروج از جهل و دخول به راه انسانيت و ترقى است ظاهرا از معانى مستحدثه است. بعضى مدينه را از «دان» دانسته و ميم آن را زايد گرفته‏اند. در نهج البلاغه خطبه:180 آمده «اَيْنَ الَّذينَ... مَدَّنُوا الْمَداِئنَ»كجايند آنها كه شهرها بناكردند. مدينه در قرآن گاهى در مطلق شهر بكار رفته مثل [اعراف:123]. [يوسف:30]. و گاهى مراد از آن مدينةالرسول است كه ابتدا بنام يثرب خوانده مى‏شد و پس ازهجرت رسول خدا«صلى الله عليه واله»مدينه خوانده شد [توبه:120]. [منافقون:8]. جمع آن در قرآن فقط مدائن بكار رفته است [شعراء:53]. «مَدينة» چهارده بار و مدائن سه بار در قرآن مجيد آمده است.


*[[ال]]
*[[ال]]
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud>
وَ:100, فِي:63, مِن:50, قَال:37, کَان:32, جَاء:27, لا:26, إِلَى:24, أَقْصَى:24, أَهْل:24, إِن:24, يَسْعَى:23, عَلَى:23, قَوْم:23, رَجُل:23, مِنْهَا:22, يَا:20, هٰؤُلاَء:19, الْأَعْرَاب:18, دَخَل:17, فَلْيَنْظُر:17, امْرَأَة:17, تِسْعَة:17, أَنْتُم:17, لَيُخْرِجَن:17, لِتُخْرِجُوا:17, لَنُغْرِيَنّک:17, لِأَهْل:17, أَن:17, مَرَدُوا:17, يَسْتَبْشِرُون:17, خَائِفا:17, الْعَزِيز:16, هٰذِه:16, أَيّهَا:16, فَأَصْبَح:16, بِهِم:16, رَجَعْنَا:16, الْأَعَزّ:16, الْمُرْجِفُون:16, يَتَرَقّب:16, الْمُحْسِنِين:16, حِين:16, لِلْمُجْرِمِين:16, رَهْط:16, يَتِيمَيْن:16, مَن:16, مَکَرْتُمُوه:16, نِسْوَة:16, حَوْلَهُم:15, تَحْتَه:15, أَهْلَهَا:15, يُفْسِدُون:15, نَجْزِي:15, فَإِذَا:15, فِيهَا:15, غَفْلَة:15, ظَهِيرا:15, أَزْکَى:15, بَل:15, بِوَرِقِکُم:15, ثُم:15, الصّادِقِين:15, لِغُلاَمَيْن:15, تُرَاوِد:15, لَمَکْر:15, النّفَاق:15, لَئِن:15, مُصْبِحِين:15, مَا:15, تُفْتَنُون:15, عَن:15, اتّبِعُوا:15, کَنْز:14, الْخَاطِئِين:14, فَسَوْف:14, هٰذَا:14, يَقُولُون:14, يَفْقَهُون:14, الْأَذَل:14, مُسْرِفُون:14, مَرَض:14, مُنَافِقُون:14, الّذِي:14, مُوسَى:14, أَکُون:14, کَذٰلِک:14, ضَيْفِي:14, اللّه:14, طَعَاما:14, أَحَدَکُم:14, مَع:14, فَتَاهَا:14, مَقْطُوع:14, فَکَان:14, فَابْعَثُوا:13, کُونُوا:13, أَهْلِهَا:13, فَلَن:13, الْمُصْلِحِين:13, يُجَاوِرُونَک:13, قُلُوبِهِم:13, فَلا:13, تَعْلَمُون:13, لَأُقَطّعَن:13, اسْتَنْصَرَه:13, الْأَرْض:13, فَلْيَأْتِکُم:13, تَعْلَمُهُم:13, لَهُمَا:13, الْجِدَار:13, لِلّه:13, بِالْأَمْس:13, أَيْدِيَکُم:13, بِرِزْق:13, أَمّا:13, نَفْسِه:13, الْمُنَافِقِين:13, دَابِر:13, الْمَلَأ:13, تَفْضَحُون:13, لَکُم:13, کُنْت:13, لَبِثْتُم:13, فَوَجَد:13, عِلْما:13, عَلَي:13, نَحْن:13, أَنْعَمْت:12, يَأْتَمِرُون:12, رُحْما:12, الّذِين:12, آذَن:12, إِلاّ:12, الْمُرْسَلِين:12, لٰکِن:12, إِنّک:12, بِمَا:12, يَسْتَصْرِخُه:12, قَد:12, نَعْلَمُهُم:12, يَتَخَلّفُوا:12, حَوْلَکُم:12, الْعِزّة:12, تَکُون:12, مِنْه:12, شَغَفَهَا:11, قَلِيلا:11, بِک:11, أَعْلَم:11, رَجُلَيْن:11, سَنُعَذّبُهُم:11, أَبُوهُمَا:11, يُصْلِحُون:11, مِمّن:11, رَسُول:10, لِرَسُولِه:10, صَالِحا:10, لَه:10, يَقْتَتِلاَن:10, رَبّکُم:10, مَرّتَيْن:10, لْيَتَلَطّف:10, الْمُنَافِقُون:10, قَبْل:10, لِيَقْتُلُوک:10, حُبّا:10
</qcloud>
===تکرار در هر سال نزول===
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::الْمَدِينَة]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}
[[رده:كلمات قرآن]]
[[رده:كلمات قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۱۸

آیات شامل این کلمه

ریشه کلمه

قاموس قرآن

شهر. مدون به معنى اقامت است «مَدَنَ بِالْمَكانِ و مُدوناً: اَقامَ» ظاهرا شهر را از آن مدينه گويند كه مردم در آن اقامت دارند اما تمدن كه به معنى خروج از جهل و دخول به راه انسانيت و ترقى است ظاهرا از معانى مستحدثه است. بعضى مدينه را از «دان» دانسته و ميم آن را زايد گرفته‏اند. در نهج البلاغه خطبه:180 آمده «اَيْنَ الَّذينَ... مَدَّنُوا الْمَداِئنَ»كجايند آنها كه شهرها بناكردند. مدينه در قرآن گاهى در مطلق شهر بكار رفته مثل [اعراف:123]. [يوسف:30]. و گاهى مراد از آن مدينةالرسول است كه ابتدا بنام يثرب خوانده مى‏شد و پس ازهجرت رسول خدا«صلى الله عليه واله»مدينه خوانده شد [توبه:120]. [منافقون:8]. جمع آن در قرآن فقط مدائن بكار رفته است [شعراء:53]. «مَدينة» چهارده بار و مدائن سه بار در قرآن مجيد آمده است.

کلمات نزدیک مکانی

وَ فِي مِن قَال کَان جَاء لا إِلَى أَقْصَى أَهْل إِن يَسْعَى عَلَى قَوْم رَجُل مِنْهَا يَا هٰؤُلاَء الْأَعْرَاب دَخَل فَلْيَنْظُر امْرَأَة تِسْعَة أَنْتُم لَيُخْرِجَن لِتُخْرِجُوا لَنُغْرِيَنّک لِأَهْل أَن مَرَدُوا يَسْتَبْشِرُون خَائِفا الْعَزِيز هٰذِه أَيّهَا فَأَصْبَح بِهِم رَجَعْنَا الْأَعَزّ الْمُرْجِفُون يَتَرَقّب الْمُحْسِنِين حِين لِلْمُجْرِمِين رَهْط يَتِيمَيْن مَن مَکَرْتُمُوه نِسْوَة حَوْلَهُم تَحْتَه أَهْلَهَا يُفْسِدُون نَجْزِي فَإِذَا فِيهَا غَفْلَة ظَهِيرا أَزْکَى بَل بِوَرِقِکُم ثُم الصّادِقِين لِغُلاَمَيْن تُرَاوِد لَمَکْر النّفَاق لَئِن مُصْبِحِين مَا تُفْتَنُون عَن اتّبِعُوا کَنْز الْخَاطِئِين فَسَوْف هٰذَا يَقُولُون يَفْقَهُون الْأَذَل مُسْرِفُون مَرَض مُنَافِقُون الّذِي مُوسَى أَکُون کَذٰلِک ضَيْفِي اللّه طَعَاما أَحَدَکُم مَع فَتَاهَا مَقْطُوع فَکَان بِرِزْق أَمّا نَفْسِه الْمُنَافِقِين الْمَلَأ

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...