النساء ١٦٥

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۴:۳۲ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

پیامبرانی که بشارت‌دهنده و بیم‌دهنده بودند، تا بعد از این پیامبران، حجتی برای مردم بر خدا باقی نماند، (و بر همه اتمام حجت شود؛) و خداوند، توانا و حکیم است.

پيامبرانى كه بشارتگر و هشدار دهنده بودند، تا مردم را پس از [فرستادن‌] پيامبران، در مقابل خدا دستاويزى نباشد [و حجت تمام شود] و خداوند شكست‌ناپذير حكيم است
پيامبرانى كه بشارتگر و هشداردهنده بودند، تا براى مردم، پس از [فرستادن‌] پيامبران، در مقابل خدا [بهانه و] حجّتى نباشد، و خدا توانا و حكيم است.
رسولانی را فرستاد که (نیکان را) بشارت دهند و (بدان را) بترسانند تا آنکه پس از فرستادن رسولان، مردم را بر خدا حجّتی نباشد، و خدا همیشه مقتدر و کارش بر وفق حکمت است.
پیامبرانی که مژده رسان و بیم دهنده بودند تا مردم را [در دنیا و آخرت در برابر خدا] پس از فرستادن پیامبران، عذر و بهانه و حجتی نباشد؛ و خدا همواره توانای شکست ناپذیر و حکیم است.
پيامبرانى مژده‌دهنده و بيم‌دهنده تا از آن پس مردم را بر خدا حجتى نباشد، و خدا پيروزمند و حكيم است.
[اینان‌] پیامبرانی مژده‌آور و هشداردهنده هستند، تا بعد از [فرستادن‌] پیامبران، مردم را بر خداوند حجتی نباشد، و خداوند پیروزمند فرزانه است‌
پيامبرانى نويدرسان و بيم‌كننده تا مردم را پس از [فرستادن‌] فرستادگان بر خدا بهانه و دستاويزى نباشد، و خدا تواناى بى‌همتا و داناى با حكمت است.
ما پیغمبران را فرستادیم تا (مؤمنان را به ثواب) مژده‌رسان، و (کافران را به عقاب) بیم‌دهنده باشند، و بعد از آمدن پیغمبران حجّت و دلیلی بر خدا برای مردمان باقی نماند (و نگویند که اگر پیغمبری به سوی ما می‌فرستادی، ایمان می‌آوردیم و راه طاعت و عبادت در پیش می‌گرفتیم). و خدا چیره‌ی حکیم است (و کارهایش از روی قدرت و حکمت انجام می‌پذیرد).
پیامبرانی را که بشارتگر و هشداردهنده بودند، تا برای مردمان پس از پیامبران، در برابر خدا (بهانه و) حجّتی (در کار) نباشد. و خدا عزیز حکیم بوده است.
پیمبرانی نویددهندگان و ترسانندگان تا نباشد برای مردم بر خدا بهانه‌ای پس از پیمبران و خدا است عزّتمند حکیم‌


النساء ١٦٤ آیه ١٦٥ النساء ١٦٦
سوره : سوره النساء
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٧
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«رُسُلاً»: بدل از (رُسُلاً) در آیه پیشین است. «بَعْدَ الرُّسُلِ»: پس از آمدن پیغمبران.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- بشارت دهى و انذار از روشهاى پیامبران براى تبلیغ رسالت و تربیت انسانها (رسلا مبشرین و منذرین)

۲- ضرورت مقدم داشتن تشویق بر تهدید در هدایت و تربیت انسانها (رسلا مبشرین و منذرین)

۳- بشارت روشى مؤثرتر از انذار براى هدایت و تربیت انسانها (رسلا مبشرین و منذرین) تقدیم بشارت بر انذار مى رساند که بشارت نقش مؤثرترى را در هدایت انسانها ایفا مى کند.

۴- توجه انبیا به منفعت خواهى و خطرگریزى انسان در انتخاب روش هدایت (رسلا مبشرین و منذرین)

۵- هدف از بعثت انبیا، اتمام حجت خدا بر مردم است. (رسلا مبشرین و منذرین لئلا یکون للناس على اللّه حجة بعد الرسل)

۶- پیامبران، وسیله اتمام حجت خدا بر مردم (رسلا ... لئلا یکون للناس على اللّه حجة بعد الرسل)

۷- نیاز همواره انسانها به پیامبران براى هدایت و راهیابى (رسلا ... لئلا یکون للناس على اللّه حجة بعد الرسل)

۸- خداوند کسى را بدون اتمام حجت عقاب نمى کند. (رسلا ... لئلا یکون للناس على اللّه حجة بعد الرسل)

۹- خداوند همواره عزیز (پیروز شکست ناپذیر) و حکیم (کاردان) است. (و کان اللّه عزیزاً حکیماً)

۱۰- فرستادن پیامبران مقتضاى عزتمندى و حکمت خداوند (رسلا مبشرین و منذرین ... و کان اللّه عزیزاً حکیماً)

۱۱- خداوند، قاهر و غالب در احتجاج و استدلال (لئلا یکون للناس على اللّه حجة ... و کان اللّه عزیزاً حکیماً) از نمونه هاى مورد نظر براى عزت و شکست ناپذیرى خداوند، همان است که در جمله «لئلا یکون ...» بیان شد.

۱۲- غلبه خداوند در احتجاج و استدلال، برخاسته از حکمت بى پایان اوست.* (لئلا یکون للناس على اللّه حجة ... و کان اللّه عزیزاً حکیماً)

۱۳- حجت نداشتن مردم در برابر خداوند، نمودى از عزت او (لئلا یکون للناس على اللّه حجة بعد الرسل و کان اللّه عزیزاً حکیماً) با توجه به ارتباط عزیز با اتمام حجت، این معنا بدست مى آید که اگر اتمام حجت نمى کرد مردم علیه خداوند اقامه دلیل مى کردند و این با عزت خداوندى ناسازگار بود.

موضوعات مرتبط

  • اتمام حجت:۵، ۶، ۸، ۱۳
  • اسماء و صفات: حکیم ۹ ; عزیز ۹
  • انبیا: انذار انبیا ۱ ; بشارت انبیا ۱ ; تبلیغ انبیا ۱ ; فلسفه بعثت انبیا ۵ ; نبوّت انبیا ۱۰ ; نقش انبیا ۶، ۷ ; هدایتگرى انبیا ۴
  • انذار: اهمیت انذار ۲
  • انسان: منفعت‌طلبى انسان ۴ ; نیازهاى معنوى انسان ۷
  • تبلیغ: روش تبلیغ ۱
  • تربیت: انذار در تربیت ۱، ۲، ۳ ; بشارت در تربیت ۳ ; تشویق در تربیت ۲ ; روش تربیت ۱، ۲، ۳
  • تشویق: اهمیت تشویق ۲
  • خدا: احتجاج خدا ۱۱، ۱۲ ; حکمت خدا ۱۰، ۱۲ ; عزت خدا ۱۰، ۱۳ ; قدرت خدا ۱۱، ۱۲
  • قواعد فقهى:۸
  • کیفر: بى بیان ۸
  • نبوّت: اهمیّت نبوّت ۷
  • هدایت: انذار در هدایت ۲ ; تشویق در هدایت ۲ ; روش هدایت ۴

منابع