القلم ٤٣

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۹:۰۶ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

این در حالی است که چشمهایشان (از شدّت شرمساری) به زیر افتاده، و ذلّت و خواری وجودشان را فراگرفته؛ آنها پیش از این دعوت به سجود می‌شدند در حالی که سالم بودند (ولی امروز دیگر توانایی آن را ندارند)!

|ديدگانشان [هراسان‌] به زير افتد و ذلت و خوارى وجودشان را فرا گيرد، در حالى كه [در دنيا] به وقت تندرستى به سجده دعوت مى‌شدند [ولى ابا مى‌كردند]
ديدگانشان به زير افتاده، خوارى آنان را فرو مى‌گيرد، در حالى كه [پيش از اين‌] به سجده دعوت مى‌شدند و تندرست بودند.
چشمانشان ذلیل و ترسان، ذلّت و حسرت آنها را فرا گرفته و از این پیش (در دنیا) با تن سالم به سجده خدا آنها را می‌خواندند (ولی اجابت نکردند).
دیدگانشان از شرم و حیا، فرو افتاده، خواری و ذلت آنان را فرا گیرد و اینان [در دنیا] به سجده [بر خدا] دعوت می شدند در حالی که تندرست بودند [ولی از فرمان خدا متکبرانه روی می گرداندند.]
وحشت در چشمانشان پيداست، ذلت بر آنها چيره شده است. پيش از اين نيز آنها را در عين تندرستى به سجده فراخوانده بودند.
دیدگانشان [از ترس‌] فرو افتاده باشد، غبار خفت و خواری بر رخسارشان نشسته، و چنین بود که به سجده دعوت می‌شدند و تندرست بودند
در حالى كه ديدگانشان از ترس فروشده، خوارى و زبونى آنها را فرو گرفته است و همانا به سجود خوانده مى‌شدند و حال آنكه تندرست بودند- مى توانستند سجده كنند ولى اجابت نمى‌كردند-.
این در حالی است که چشمانشان (از خوف و وحشت و شرمندگی و شرمساری) به زیر افتاده است، و خواری و پستی وجود ایشان را فرا گرفته است. پیش از این نیز (در دنیا) بدان گاه که سالم و تندرست بودند به سجده بردن و کرنش کردن خوانده می‌شدند (و ایشان با وجود توانائی، سجده و کرنش نمی‌کردند).
چشمانشان خاشعانه [:برهم] است و ذلت آنان را فراگرفته‌. در حالی که همواره به سجود دعوت می‌شدند (سجده نمی‌کردند) با آنکه سالم بودند.
سرافکنده باشد دیدگانشان چیره گردد بر ایشان خواری و همانا بودند دعوت می‌شدند به سجده‌کردن حالیکه بودند تندرستان‌


القلم ٤٢ آیه ٤٣ القلم ٤٤
سوره : سوره القلم
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٣
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«خَاشِعَةً»: به زیر افتاده (نگا: قمر / . حال است. «تَرْهَقُهُمْ»: ایشان را در بر می‌گیرد. آنان را فرا می‌گیرد (نگا: یونس / و ).


تفسیر

نکات آیه

۱ - ظهور و بروز ذلّت و ترس، در دیدگان کافران و مشرکان در عرصه قیامت (خشعة أبصرهم)

۲ - ذلّت و خوارى، تمامى وجود کافران و مشرکان را در قیامت فرا مى گیرد. (ترهقهم ذلّة)

۳ - فراخوانده شدن کافران و مشرکان به سجده و خضوع در برابر خداوند در دنیا و امتناع آنان از این کار (و قد کانوا یدعون إلى السجود و هم سلمون)

۴ - نماز، از ارکان عملى دین و نشانه اصلى دین دارى است. (و قد کانوا یدعون إلى السجود و هم سلمون) به گفته مفسران، مقصود از سجود و فراخوانده شدن کافران به آن، نماز است که در آیات گوناگون، همگان به این عبادت فراخوانده شده اند.

۵ - سجده و خضوع، رکن اصلى و روح نماز است. (یدعون إلى السجود) از این که به جاى نماز، سجود و خضوع مطرح شده است، مى توان مطلب یاد شده را به دست آورد.

۶ - مکلف بودن کافران به فروع دین و انجام فرائض (همچون نماز) (یدعون إلى السجود و هم سلمون)

۷ - سلامت و توانایى، از شرایط مکلف (یدعون إلى السجود و هم سلمون) مطلب یاد شده، از قید «و هم سالمون» استفاده مى شود.

موضوعات مرتبط

  • تکلیف: سلامتى در تکلیف ۷; شرایط تکلیف ۷; قدرت در تکلیف ۷
  • خدا: دعوت به خضوع بر خدا ۳
  • دین: ارکان دین ۴
  • دیندارى: نشانه هاى دیندارى ۴
  • سجده: دعوت به سجده ۳
  • قیامت: ظهور حقایق در قیامت ۱
  • کافران: ترس اخروى کافران ۱; تکلیف کافران ۶; دعوت از کافران ۳; ذلت اخروى کافران ۱، ۲; عصیان کافران ۳; کافران در قیامت ۱، ۲; کافران و فروع دین ۶; کافران و نماز ۶
  • مشرکان: دعوت از مشرکان ۳; ذلت اخروى مشرکان ۱، ۲; عصیان مشرکان۳; مشرکان در قیامت ۱، ۲
  • نماز: ارکان نماز ۵; اهمیت نماز ۴; خضوع در نماز ۵; سجده نماز ۵

منابع