الزخرف ٧٠

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۲۲ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

(به آنها خطاب می‌شود:) شما و همسرانتان در نهایت شادمانی وارد بهشت شوید!

|شما و همسرانتان شادمانه داخل بهشت شويد
شما با همسرانتان شادمانه داخل بهشت شويد.
(به همه خطاب رسد که) شما با همسرانتان مسرور و شادمان در بهشت جاوید وارد شوید.
[ندا آید:] شما و همسرانتان در نهایت خوشحالی و شادمانی به بهشت درآیید؛
شما و جفتهايتان با شادكامى به بهشت داخل شويد.
شما و همسرانتان شادمانه به بهشت درآیید
[به آنان گفته شود:] شما و همسرانتان به بهشت در آييد شادان و خرمان- گرامى‌داشتگان-.
شما و همسرانتان به بهشت درآئید، در آنجا شادمان و شادکام و مکرّم و محترم خواهید بود.
شما با همگنانتان به شادمانی داخل بهشت شوید.
درآئید به بهشت شما و همسرانتان شادمانان‌


الزخرف ٦٩ آیه ٧٠ الزخرف ٧١
سوره : سوره الزخرف
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٦
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«تُحْبَرُونَ»: غرق شادمانی می‌گردید. مکرّم و محترم می‌شوید (نگا: روم / ).


تفسیر

نکات آیه

۱ - راه یابى به بهشت، فرجام نیک ایمان به آیات الهى و تسلیم بودن در برابر حق (الذین ءامنوا بایتنا و کانوا مسلمین . ادخلوا الجنّة أنتم و أزوجکم)

۲ - همسرى متکى بر ایمان و تقوا، پایدار تا قیامت و ورود به بهشت (ادخلوا الجنّة أنتم و أزوجکم) با توجه به این که در آیه ۶۷ بیان شده بود که تمامى دوستان با یکدیگر دشمن خواهند شد، جز تقواپیشگان، قید «متقى» براى همسران استفاده مى شود; زیرا رابطه زن و شوهرى یکى از مصادیق دوستى ها است که در صورتى که طرفین متقى باشند، دوستى آنان تا قیامت پایدار خواهد ماند.

۳ - دعوت خداوند از تقواپیشگان، براى ورود آنان همراه با همسرانشان به بهشت (ادخلوا الجنّة أنتم و أزوجکم)

۴ - همراهى اهل تقوا در بهشت با همسران دنیوى خویش، پاداش الهى براى آنان (ادخلوا الجنّة أنتم و أزوجکم)

۵ - وجود رابطه و دلبستگى میان همسران متقى، در جهان آخرت و در بهشت (ادخلوا الجنّة أنتم و أزوجکم)

۶ - انسان با تقوا، انسانى وفادار به همسر و دلبسته به او (ادخلوا الجنّة أنتم و أزوجکم) خداوند، به عنوان نوید به اهل تقوا فرموده است: همراه همسران وارد بهشت شوید، از این بشارت روشن مى شود که مؤمنان دلبسته به همسر بوده و در انتظار این نوید بوده اند.

۷ - ورود به بهشت، تنها در پرتو عبودیت و بندگى خداوند میسر است. (یعباد ... ادخلوا الجنّة أنتم و أزوجکم)

۸ - پرهیزگاران با چهره اى سرشار از شادى و سرور، وارد بهشت مى شوند. (ادخلوا الجنّة أنتم و أزوجکم تحبرون) «حبر» (مصدر «تحبرون») به معناى شادمان شدن و سرورى است که اثر آن در چهره نمایان گردد.

۹ - راه یابى تقواپیشگان به بهشت، همراه با همسران دنیایى خود، مایه شادمانى عمیق آنان (ادخلوا الجنّة أنتم و أزوجکم تحبرون) بنابراین که شادمانى بهشتیان به واسطه آن باشد که در بهشت نیز با همسرشان همدم خواهند بود; برداشت بالا به دست مى آید.

موضوعات مرتبط

  • ایمان: آثار ایمان ۱، ۲; ایمان به آیات خدا ۱
  • بهشت: دعوت به بهشت ۳; موجبات بهشت ۱، ۷
  • تقوا: آثار تقوا ۲
  • حق: آثار حق پذیرى ۱
  • خدا: پاداشهاى خدا ۴; دعوتهاى خدا ۳
  • عبودیت: آثار عبودیت ۷
  • علایق: علاقه به همسر ۶
  • متقین: پاداش متقین ۴; دعوت از متقین ۳; دعوت از همسران متقین ۳; سرور اخروى متقین ۸، ۹; علایق متقین۶; کیفیت ورود متقین در بهشت ۸; متقین در بهشت ۴، ۵; ورود متقین در بهشت ۹; ورود همسران بهشتى ۹; وفادارى متقین ۶; همسران بهشتى ۴
  • همسرى: ایمان در روابط همسرى ۲; تقوا در روابط همسرى ۲; ملاک جاودانگى همسرى ۲

منابع