الزخرف ٥٩

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۲۲ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

مسیح فقط بنده‌ای بود که ما نعمت به او بخشیدیم و او را نمونه و الگوئی برای بنی اسرائیل قرار دادیم.

|او جز بنده‌اى كه موهبتش داديم و او را براى بنى اسرائيل سرمشق و نمونه ساختيم نيست
[عيسى‌] جز بنده‌اى كه بر وى منت نهاده و او را براى فرزندان اسرائيل سرمشق [و آيتى‌] گردانيده‌ايم نيست.
عیسی نبود جز بنده خاصی که ما او را به نعمت (رسالت) برگزیدیم و بر بنی اسرائیل مثل (و حجت) قرار دادیم.
او نبود جز بنده ای که به او نعمت [نبوّت و معجزات را] عطا کردیم و وی را برای بنی اسرائیل نشانه ای بزرگ [از قدرت خود] قرار دادیم [تا به وسیله او حق برای آنان روشن شود.]
او جز بنده‌اى نبود كه ما نعمتش ارزانى داشتيم و مايه عبرت بنى‌اسرائيلش گردانيديم.
او جز بنده‌ای نیست که بر او نعمتها ارزانی داشته‌ایم، و او را برای بنی‌اسرائیل مایه عبرت ساخته‌ایم‌
او
عیسی بنده‌ای بیش نبود که ما بدو نعمت خود را ارزانی داشتیم و او را نمونه و الگوئی برای بنی‌اسرائیل کردیم.
(عیسی) جز بنده‌ای نیست که بر وی منّت نهادیم و او را برای فرزندان اسرائیل نماد و نمودی (وحیانی) گردانیده‌ایم.
نیست او جز بنده‌ای که بخشیدیم بدو و گردانیدیمش مثَلی برای بنی‌اسرائیل‌


الزخرف ٥٨ آیه ٥٩ الزخرف ٦٠
سوره : سوره الزخرف
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١١
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«أَنْعَمْنَا عَلَیْهِ»: مراد نعمت نبوّت است. «مَثَلاً»: نشانه‌ای از قدرت و عظمت خدا. چرا که تولّدش از مادر، بدون پدر، آیتی از قدرت و نشانه بارزی از عظمت خداوند بود و بنی‌اسرائیل همچون مَثَل، آن را روایت می‌کردند. نمونه و الگوی عفّت و پاکی و تقوا، و اسوه خداشناسی و یکتاپرستی.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - عبودیت و بندگى خداوند، بارزترین ویژگى حضرت عیسى(ع) (إن هو إلاّ عبد أنعمنا علیه)

۲ - اعتقاد به الوهیت عیسى(ع)، باورى موهون و خرافى و ناسازگار با شخصیت واقعى آن حضرت (إن هو إلاّ عبد)

۳ - حضرت عیسى(ع)، بهره مند از نعمت هاى ویژه الهى (إن هو إلاّ عبد أنعمنا علیه)

۴ - عبودیت و بندگى خداوند، زمینه ساز دستیابى انسان به موهبت هاى خاص الهى است. (إن هو إلاّ عبد أنعمنا علیه) از این که خداوند در ابتدا مسأله عبودیت عیسى(ع) و سپس اعطاى نعمت به ایشان را مطرح مى کند، مطلب یاد شده قابل استفاده است.

۵ - نبوت، مرتبتى والا و از نعمت هاى ارجمند خدادادى است. (إن هو إلاّ عبد أنعمنا علیه) مراد از نعمت در «أنعمنا» ممکن است خصوص نبوت باشد.

۶ - بندگى خدا، بارزترین ویژگى پیامبران الهى (إن هو إلاّ عبد أنعمنا علیه) با الغاى خصوصیت از مورد آیه شریفه، مطلب بالا به دست مى آید.

۷ - تنها امتیاز عیسى(ع) بر سایر بنى اسرائیل، برخوردارى آن حضرت از نعمت خدادادى نبوت بود. (إن هو إلاّ عبد أنعمنا علیه)

۸ - حضرت عیسى(ع)، نمونه و الگوى الهى براى بنى اسرائیل (و جعلنه مثلاً لبنى إسرءیل)

۹ - بنى اسرائیل، موظف به پیروى از عیسى(ع) در عصر رسالت آن حضرت (و جعلنه مثلاً لبنى إسرءیل) این که عیسى(ع) الگو و مثلى براى بنى اسرائیل قرار داده شده، نشانگر این حقیقت است که آنان موظف به پیروى از آن حضرت بوده اند.

۱۰ - پیامبران، سرمشق اعتقاد و عمل براى جوامع خویش (و جعلنه مثلاً لبنى إسرءیل)

۱۱ - چگونگى تولد و زندگى عیسى(ع)، پیامدار آموزه هایى چند براى بنى اسرائیل (و جعلنه مثلاً لبنى إسرءیل) برداشت یاد شده بدین احتمال است که مراد از «مثل» قرار گرفتن عیسى(ع)، نحوه خلقت و آفرینش آن حضرت باشد.

۱۲ - عیسى(ع)، پیامبرى مبعوث شده براى بنى اسرائیل * (و جعلنه مثلاً لبنى إسرءیل) برداشت یاد شده بدین احتمال است که ذکر «مثلاً لبنى اسرائیل» از این باب باشد که عیسى(ع) تنها براى بنى اسرائیل مبعوث شده باشد.

موضوعات مرتبط

  • اطاعت: اطاعت از عیسى(ع) ۹
  • الگوگیرى: الگوگیرى از انبیا ۱۰; الگوگیرى از عیسى(ع) ۸
  • الگو: الگو هاى تربیتى ۱۰
  • انبیا: انبیاى بنى اسرائیل ۱۲; عبودیت انبیا ۶; ویژگیهاى انبیا ۶
  • بندگان خدا :۱
  • بنى اسرائیل: الگوى بنى اسرائیل ۸; تکلیف بنى اسرائیل ۹
  • خدا: نعمتهاى خدا ۳، ۵، ۷
  • عبرت: عوامل عبرت ۱۱
  • عبودیت: آثار عبودیت ۴
  • عقیده: عقیده باطل ۲; عقیده به الوهیت عیسى(ع) ۲
  • عیسى(ع): عبرت از ولادت عیسى(ع) ۱۱; عبودیت عیسى(ع) ۱; فضایل عیسى(ع) ۳، ۷، ۸; کیفیت ولادت عیسى(ع) ۱۱; نبوت عیسى(ع) ۷، ۱۲; ویژگیهاى عیسى(ع) ۱
  • نبوت: فضیلت نبوت ۵
  • نعمت: زمینه نعمت ۴; مشمولان نعمت ۳; نعمت نبوت ۵، ۷

منابع