الزخرف ٢٥

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۲۰ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

به همین جهت از آنها انتقام گرفتیم؛ بنگر پایان کار تکذیب‌کنندگان چگونه بود!

|پس، از آنها انتقام گرفتيم پس بنگر كه عاقبت تكذيب كنندگان چگونه شد
پس، از آنان انتقام گرفتيم. پس بنگر فرجام تكذيب‌كنندگان چگونه بوده است.
ما هم از آن مردم (پر غرور و عناد) انتقام کشیدیم، بنگر تا عاقبت حال کافران مکذّب به کجا کشید؟
در نتیجه از آنان انتقام گرفتیم. پس با تأمل بنگر سرانجام تکذیب کنندگان چگونه بود.
پس، از آنها انتقام گرفتيم. و بنگر كه عاقبت تكذيب‌كنندگان چگونه بوده است؟
آنگاه از ایشان داد ستاندیم، پس بنگر که سرانجام دروغ انگاران چه بوده است‌
پس، از آنها كين ستانديم، و بنگر كه سرانجام تكذيب‌كنندگان چگونه بود!
پس ما از ایشان انتقام گرفته‌ایم (و آنان را به مجازات سخت دنیوی گرفتار ساخته‌ایم. ای مخاطب اندیشمند) بنگر عاقبت کار تکذیب‌کنندگان (پیغمبران، به کجا کشیده است و) چگونه شده است.
پس، از آنان انتقام گرفتیم. پس بنگر فرجام تکذیب‌کنندگان چگونه بوده است.
پس انتقام گرفتیم از ایشان پس بنگر چگونه بود عاقبت تکذیب‌کنندگان‌


الزخرف ٢٤ آیه ٢٥ الزخرف ٢٦
سوره : سوره الزخرف
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٧
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«فَانتَقَمْنَا مِنْهُمْ»: (نگا: اعراف / حجر / ، روم / ). «فَانظُرْ»: مخاطب پیغمبر اسلام یا هر شنونده و خواننده‌ای است.


تفسیر

نکات آیه

۱ - تکذیب کنندگان و مخالفان پیامبران، گرفتار خشم و انتقام الهى در گذشته تاریخ (قالوا إنّا بما أرسلتم به کفرون . فانتقمنا منهم)

۲ - انتقام الهى از کافران، پس از احتجاج و اتمام حجت بر آنان (و کذلک ما أرسلنا ... قل أوَ لو جئتکم ... فانتقمنا منهم)

۳ - هشدارهاى پیامبران، تحقق پذیر در مورد کافران و قابل مشاهده در تاریخ ملت ها (و کذلک ما أرسلنا ... من نذیر ... فانتقمنا منهم فانظر کیف )

۴ - تاریخ بشر، شاهد حمایت ها و پشتیبانى هاى خداوند از جبهه توحید و راه انبیا (و کذلک ما أرسلنا من قبلک فى قریة من نذیر ... فانتقمنا منهم)

۵ - ضعف و ناکارآمدى قدرت هاى مادى، در برابر انتقام و عذاب الهى (قال مترفوها ... فانتقمنا منهم)

۶ - یادآورى سرنوشت شوم تکذیب کنندگان آیات حق، هشدارى جدى براى مشرکان عصر بعثت و مایه تحکیم روحیه استقامت و پایدارى پیامبر(ص) و مؤمنان (فانتقمنا منهم فانظر کیف کان عقبة المکذّبین)

۷ - سرنوشت شوم و ناگوار تکذیب کنندگان پیامبران، مایه عبرت براى همگان (فانتقمنا منهم فانظر کیف کان عقبة المکذّبین)

۸ - فرجام امور، ملاک ارزیابى حق و باطل است; نه جلوه هاى ناپایدار مادى. (قال مترفوها ... فانظر کیف کان عقبة المکذّبین)

۹ - تاریخ امت هاى پیشین، درس آموز براى انسان ها (فانظر کیف کان عقبة المکذّبین)

۱۰ - مخالفان و تکذیب کنندگان انبیاى الهى، در زندگى دنیایى نیز داراى فرجامى بد و عبرت آموزاند. (فانتقمنا منهم فانظر کیف کان عقبة المکذّبین)

موضوعات مرتبط

  • اتمام حجت: آثار اتمام حجت ۲
  • اقوام پیشین: تاریخ اقوام پیشین ۳; عبرت از اقوام پیشین ۹
  • امور: نقش فرجام امور ۸
  • انبیا: انتقام از مکذبان انبیا ۱; تحقق انذارهاى انبیا ۳; حامى انبیا ۴; عبرت از فرجام مخالفان انبیا ۱۰; عبرت از فرجام مکذبان انبیا ۷، ۱۰; عذاب مکذبان انبیا ۱; فرجام دنیوى مخالفان انبیا ۱۰; فرجام دنیوى مکذبان انبیا ۱۰; فرجام شوم مخالفان انبیا ۱۰; فرجام شوم مکذبان انبیا ۱۰
  • باطل: ملاک ارزیابى باطل ۸
  • تاریخ: عبرت از تاریخ ۹
  • تذکر: تذکر فرجام مکذبان آیات خدا ۶
  • حق: ملاک ارزیابى حق ۸
  • خدا: اتمام حجت خدا ۲; انتقام خدا ۱; اهمیت انتقام خدا ۵; حمایتهاى خدا ۴; قانونمندى انتقام خدا ۲; قدرت خدا ۵
  • عبرت: عوامل عبرت ۷، ۹، ۱۰
  • قدرت: بى تأثیرى قدرت مادى ۵
  • کافران: اتمام حجت بر کافران ۲; انتقام از کافران ۲
  • مؤمنان: عوامل استقامت مؤمنان ۶; عوامل تقویت روحیه مؤمنان ۶
  • محمد(ص): عوامل استقامت محمد(ص) ۶; عوامل تقویت روحیه محمد(ص) ۶
  • مغضوبان خدا :۱
  • موحدان: حامى موحدان ۴

منابع