الرعد ٤٣

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۵:۵۸ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

آنها که کافر شدند می‌گویند: «تو پیامبر نیستی!» بگو: «کافی است که خداوند، و کسی که علم کتاب (و آگاهی بر قرآن) نزد اوست، میان من و شما گواه باشند!»

|و كسانى كه كافر شدند مى‌گويند: تو پيامبر نيستى. بگو: شهادت خدا و آن كسى كه علم كتاب نزد اوست ميان من و شما كافى است
و كسانى كه كافر شدند مى‌گويند: «تو فرستاده نيستى.» بگو: «كافى است خدا و آن كس كه نزد او علم كتاب است، ميان من و شما گواه باشد.»
و کافران بر تو اعتراض کنند که تو رسول خدا نیستی، بگو: تنها گواه بین من و شما خدا و عالمان حقیقی به کتاب (خدا که انبیاء و اولیاء و علماء ربّانیند) کافی خواهد بود.
کافران می گویند: تو فرستاده [خدا] نیستی. بگو: کافی است که خدا [با آیات محکم و استوار قرآنش] و کسی [چون امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب] که دانش کتاب نزد اوست، میان من و شما [نسبت به پیامبری ام] گواه باشند.
كافران مى‌گويند كه تو پيامبر نيستى. بگو: خدا و هر كس كه از كتاب آگاهى داشته باشد، به شهادت ميان من و شما كافى است.
و کافران گویند تو پیامبر نیستی، بگو خداوند و کسی که صاحب علم کتاب است، بین من و شما گواه بس‌
و كسانى كه كفر ورزيدند گويند: تو فرستاده [خدا] نيستى بگو: ميان من و شما خدا گواهى بسنده است و آن كه دانش كتاب- قرآن- نزد اوست.
کافران می‌گویند: تو فرستاده (ی خدا) نمی‌باشی. بگو: کافی است میان من و شما خدا و کسی که از کتاب (قرآن) آگاه باشد گواه شوند. (همین بس که خدا می‌داند که من فرستاده‌ی او هستم، و کسانی هم که از محتوای قرآن مجید آگاه باشند، از اعجاز قرآن می‌فهمند که کتابی را که با خود آورده‌ام ساخته و پرداخته‌ی مغز بشری نیست و از سوی آفریننده‌ی مغزها به دستشان رسیده است).
و کسانی که کافر شدند گویند: «تو فرستاده‌ای (از سوی خدا) نیستی.» بگو: «خدا کافی است که میان من و شما گواه باشد، و نیز کسی که نزد او علم کتاب (وحی) است.»
و گویند آنان که کفر ورزیدند نیستی فرستاده بگو بس است خدا گواهی میان من و شما و آنکه نزد او است علم کتاب‌


الرعد ٤٢ آیه ٤٣ الرعد ٤٤
سوره : سوره الرعد
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٨
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«مُرْسَلاً»: فرستاده. پیغمبر. «شَهِیداً»: گواه. «مَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْکِتَابِ»: مراد آگاهان از قرآن، یا علماء یهودی و مسیحی است که از روی تورات و انجیل، آسمانی بودن قرآن و صدق پیغمبر اسلام را درک می‌کنند.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- پیامبر(ص) فرستاده و رسولى از ناحیه خداوند (و یقول الذین کفروا لست مرسلاً)

۲- کفرپیشگان عصر بعثت ، رسالت الهى پیامبر(ص) را انکار مى کردند. (و یقول الذین کفروا لست مرسلاً)

۳- انکار رسالت پیامبر(ص) کفر است. (و یقول الذین کفروا لست مرسلاً)

۴- خداوند، تعلیم دهنده پیامبر(ص) در چگونه استدلال کردن بر رسالت خویش و چگونه احتجاج کردن با کافران (قل کفى بالله شهیدًا بینى و بینکم)

۵- خداوند خود گواهى دهنده به حقانیت رسالت پیامبر(ص) و الهى بودن بعثت او (کفى بالله شهیدًا بینى و بینکم) «بالله» فاعل براى «کفى» است و حرف «باء» در آن به اصطلاح زایده و دلالت بر تأکید انتساب فعل به فاعل دارد. قابل ذکر است که گواهى هاى خداوند بر رسالت پیامبر(ص) بسیار است و آن آیات گوناگون و متعددى است که در آنها تصریح شده که او فرستاده اى از ناحیه خداوند است. و چون قرآن معجزه است و الهى بودن آن براى حق جویان امرى روشن مى باشد، شهادت خداوند به رسالت پیامبر(ص) ثابت مى شود و جمله «کفى بالله ...» برهانى تام خواهد بود.

۶- گواهى خداوند بر هر امرى در اثبات آن کافى و تمام است. (قل کفى بالله شهیدًا بینى و بینکم)

۷- کفرپیشگان عصر بعثت به خداوند اعتقاد داشته و شهادت او را پذیرا بودند. (قل کفى بالله شهیدًا بینى و بینکم)

۸- وجود فرد و یا افرادى در میان مسلمانان که به تمامى قرآن آگاه بود. (و من عنده علم الکتب) در اینکه مراد از «الکتاب» چیست؟ چند نظر ابراز شده است: ۱- مقصود قرآن است ; ۲- منظور تورات و انجیل است ; ۳- مراد لوح محفوظ است.

۹- عالمان و آگاهان به قرآن ، به حقانیّت رسالت پیامبر(ص) گواهى مى دهند. (کفى بالله ... و من عنده علم الکتب)

۱۰- آگاه شدن از قرآن و محتواى آن ، آدمى را به حقانیّت رسالت پیامبر(ص) راهنمایى مى کند. (کفى بالله شهیدًا ... و من عنده علم الکتب)

۱۱- شهادت و گواهى عالمان به قرآن ، بر حقانیّت رسالت پیامبر(ص) در اثبات آن کافى و تمام است. (کفى بالله ... و من عنده علم الکتب) «من عنده ...» عطف بر «الله» است و در حقیقت فاعل براى «کفى» مى باشد ; یعنى: «کفى بمن عنده علم الکتاب شهیدًا».

۱۲- وجود افرادى در میان مردم عصر بعثت که به تمامى تورات و انجیل آگاهى داشتند.* (و من عنده علم الکتب) برداشت فوق، بر اساس این احتمال است که مراد از «الکتاب» تورات و انجیل باشد.

۱۳- آگاهان به تورات و انجیل در عصر بعثت بر حقانیت رسالت پیامبر(ص) شهادت مى دادند. (و کفى بالله شهیدًا ... و من عنده علم الکتب)

روایات و احادیث

۱۴- «عن أبى عبدالله(ع): ... علم الکتاب والله کلّه عندنا  ;[۱] از امام صادق(ع) روایت شده است: ... به خدا سوگند! تمام علم کتاب در نزد ما (ائمه) هست».

موضوعات مرتبط

  • ائمه(ع): علم ائمه(ع) ۱۴; فضایل ائمه(ع) ۱۴
  • اسلام: تاریخ صدر اسلام ۲
  • انجیل: عالمان به انجیل ۱۲; گواهى عالمان به انجیل ۱۳
  • تورات: عالمان به تورات ۱۲; گواهى عالمان به تورات ۱۳
  • خدا: تعالیم خدا ۴; کفایت گواهى خدا ۶; گواهى خدا ۵; ویژگیهاى گواهى خدا ۶
  • رسولان خدا: ۱
  • علماى اهل کتاب: علماى اهل کتاب و حقانیت محمد(ص) ۱۳
  • قرآن: آثار علم به قرآن ۱۰; عالمان به قرآن ۸; کفایت گواهى عالمان به قرآن ۱۱; گواهى عالمان به قرآن ۹
  • کافران: خداشناسى کافران صدراسلام ۷; روش احتجاج با کافران ۴; عقیده کافران صدراسلام ۷; کافران صدراسلام و گواهى خدا ۷; کافران صدراسلام و محمد(ص) ۲
  • کتاب خدا: عالم به کتاب خدا ۱۴
  • کفر: موارد کفر ۳
  • محمد(ص): احتجاج محمد(ص) ۴; تکذیب محمد(ص) ۳; شناخت حقانیت محمد(ص) ۱۰; گواهان حقانیت محمد(ص) ۵، ۹، ۱۱، ۱۳; گواهان نبوت محمد(ص) ۵; معلم محمد(ص) ۴; مکذبان محمد(ص) ۲; نبوت محمد(ص) ۱
  • مردم: گواهى مردم صدراسلام ۱۳; مردم صدراسلام و انجیل ۱۲; مردم صدر اسلام و تورات ۱۲
  • هدایت: عوامل هدایت ۱۰

منابع

  1. کافى ، ج ۱ ، ص ۲۵۷ ، ح ۳ ; نورالثقلین ، ج ۲ ، ص ۵۲۳ ، ح ۲۰۸.