الرحمن ٢٣

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۴۷ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

پس کدامین نعمتهای پروردگارتان را انکار می‌کنید؟!

|پس كدامين نعمت‌هاى پروردگارتان را انكار مى‌كنيد
پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد؟
(الا ای جنّ و انس) کدامین نعمتهای خدایتان را انکار می‌کنید؟
پس کدامیک از نعمت های پروردگارتان را انکار می کنید؟
پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را انكار مى‌كنيد؟
پس کدامین نعمتهای پروردگارتان را انکار می‌کنید؟
پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را دروغ مى‌پنداريد؟
پس کدامیک از نعمتهای پروردگارتان را تکذیب و انکار می‌کنید؟!
پس به کدام یک از نعمت‌های پروردگارتان (همان و او را) تکذیب می‌کنید؟
پس آیا به کدامین نعمتهای پروردگار شما (ای دو کس) تکذیب می‌کنید


الرحمن ٢٢ آیه ٢٣ الرحمن ٢٤
سوره : سوره الرحمن
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٤
تعداد حروف :

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - جلوه هاى زیبایى در موجودات دریایى (چون مروارید و مرجان)، نعمت انکارناپذیر الهى براى آدمیان و غیر قابل تکذیب (یخرج منهما اللؤلؤ و المرجان . فبأىّ ءالآء ربّکما تکذّبان)

۲ - تأمین نیازهاى روحى و تجملى انسان در طبیعت، جلوه اى از ربوبیت انکارناپذیر الهى در حق وى (یخرج منهما اللؤلؤ و المرجان . فبأىّ ءالآء ربّکما تکذّبان) با توجه به این که نقش مروارید و مرجان در بعد تجملى زندگى انسان آشکار مى باشد، نعمت شمرده شدن آن براى انسان، مى رساند که خداوند - در کنار همه نیازهاى اولیه بشر - نیازهاى ثانوى آنان را نیز در نظر داشته و تأمین کرده است.

۳ - خداوند، خواهان توجه جن و انس به مظاهر جمال و زیبایى در هستى و آموختن درس توحید از آن (یخرج منهما اللؤلؤ و المرجان . فبأىّ ءالآء ربّکما تکذّبان) برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که آیات شریفه، در مقام توجه دادن جن و انس به مبدأ ربوبى است. تثنیه آمدن «کما» و «تکذّبان»، ممکن است به خاطر توجه خطاب به جن و انس یا مرد و زن باشد.

۴ - سرزنش کافران و تکذیب گران جن و انس از سوى خدا، به خاطر نادیده انگاشتن نعمت ها و جلوه هاى ربوبیت فراگیر الهى (فبأىّ ءالآء ربّکما تکذّبان) استفهام در«فبأىّ ءالآء» توبیخى است.

۵ - جن، همانند انسان بهره مند از مظاهر زیباى طبیعت و داراى درک و مسؤولیت (فبأىّ ءالآء ربّکما تکذّبان) در صورتى که خطاب در آیه شریفه متوجه جن و انس باشد، مطلب بالا استفاده مى شود.

موضوعات مرتبط

  • آیات خدا: آیات آفاقى ۳
  • انسان: مسؤولیت انسان ۵; نعمتهاى انسان ۵
  • توحید: دلایل توحید ۳
  • جن: تشابه جن با انسان ۵; سرزنش جنیان کافر ۴; شعور جن ۵; مسؤولیت جن ۵; نعمتهاى جن ۵
  • خدا: تکذیب ناپذیرى نعمتهاى خدا ۱; توصیه هاى خدا ۳; سرزنشهاى خدا ۴; نشانه هاى ربوبیت خدا ۲
  • ذکر: اهمیت ذکر زیبایى آفرینش ۳
  • غفلت: غفلت از ربوبیت خدا ۴; غفلت از نعمتهاى خدا ۴
  • کافران: سرزنش کافران ۴
  • مرجان: زیبایى مرجان ها ۱
  • مروارید: زیبایى مروارید ها ۱
  • موجودات: موجودات دریایى ۱
  • نیازها: منشأ تأمین نیازهاى روحى ۲

منابع