الحجر ٣٠
ترجمه
الحجر ٢٩ | آیه ٣٠ | الحجر ٣١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَجْمَعُونَ»: تأکید دوم است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۲۶ - ۴۸،سوره حجر
- معناى خلقت انسان از ((صلصال من حماء مسنون ))
- توضيحاتى درباره معناى لغوى ((جن ))
- آيا ((جان )) همان جن است ؟!
- بحث در مبداء خلقت جن و تناسل و ذيريه داشتن او
- معناى كلمه ((بشر)) و نكته اى كه در التفات از تكلم به غيب در آيه : ((و اذاقال ربك )) هست
- معناى ((سويته )) و ((نفخت فيه من روحى )) و توضيحى در رابطه بين روح و بدن
- اشاره به وجه استثناء ابليس از ملائكه با اينكه او از جن است و نه از ملائكه
- وجه تقييد و تحديد لعنت بر شيطان تا روز جزا در: ((ان عليك اللعنة الى يوم الدين ))
- وجه اينكه خداوند لعنت خود را به ابليس اختصاص داد ((عليك لعنتى ))
- وجه تقيد و تحديد لعنت بر شيطان تا روز جزا در: ((ان عليك اللعنة الى يوم الدين ))
- ابليس ماءمور به سجده بر نوع بشر بودند نه تنها آدم
- روزى كه تا آن به شيطان مهلت داده شده روز قيامت نيست !
- ((وقت معلوم )) به چه معناست و براى چه كسى معلوم است ؟!
- توضيح در مورد نسبت اغواء به خدا در ((رب بما اعوتينى ...))
- وجوهى كه مفسران براى توجيه حمل جمله : ((بما اغويتنى )) براضلال ابتدائى خدا ذكر كرده اند
- جواب كلى به مفسران مزبور
- معناى جمله : ((لا زينن لهم فى الارض )) و دلالت آن بر اينكه زمين ظرف اغواى شيطاناست
- مراد از ((عبادت مخلصين )) كه از اغواى شيطان مصون هستند
- معناى بر خدا بودن راه شيطان ((هذا صراط على مستقيم )
- آيه : ((ان عبادى ليس لك عليهم سلطان ...)) متضمن سه جواب به ابليس است
- رواياتى چند درباره نفخ روح در كالبد آدم عليه السلام
- مقصود از ((عبادى )) و استثناء در آيه شريفه و نقد نظر مفسران در اين خصوص
- اثبات سلطنت و ولايت براى ابليس ، با سلطنت مطلقه خدا منافات ندارد
- معناى اينكه جهنم هفت در دارد: ((لها سبعة الواب ...))
- ((متقين )) در آيه : ((ان متقين فى جنات ...)) اعم از ((مخلصين )) در آيه : ((الا عبادكمنهم المخلصين )) است
- نقد و ابطال سخن ((فخر رازى )) كه گفته است مراد از ((متقين )) كسانى است كه ازشرك بپرهيزند
- بيان حال متقين در ورودشان به بهشت
- قضاهاى رانده شده اى كه در قرآن حكايت شده است
- رواياتى درباره نفخ روح در كالبد آدم عليه السلام
- چند روايت درباره وقت يوم معلوم در آيه ((فانك من المنظرين الى يوم الوقت المعلوم ))
- روايتى در بيان مراد از درهاى جهنم در ذيل جمله : ((لها سبعة ابواب ...))
- چند روايت در تفسير و بيان مراد جمله : ((اخوانا على سرر متقابلين ))
نکات آیه
۱- در پى فرمان خداوند به فرشتگان براى سجده بر آدم(ع)، همه آنان بى استثنا در برابر او به سجده افتادند. (فقعوا له سجدین . فسجد الملئکة کلّهم أجمعون)
۲- فرشتگان در برابر فرمان الهىِ سجده بر آدم(ع)، بى چون و چرا آن را اجرا کردند. (فقعوا له سجدین . فسجد الملئکة کلّهم أجمعون)
۳- انسان، داراى مقامى برتر از فرشتگان (فقعوا له سجدین . فسجد الملئکة کلّهم أجمعون)
روایات و احادیث
۴- «عن الصادق(ع) ... قال: ... فأوّل من بادر بالسجود جبرائیل و میکائیل ثمّ عزرائیل ثمّ إسرافیل ثمّ الملائکة المقربون و کان السجود لأدم یوم الجمعة عند الزوال فبقیت الملائکة فى سجودها إلى العصر...;[۱] از امام صادق(ع) روایت شده است که فرمود: ... اولین کسانى که در سجده پیشى گرفتند، جبرئیل و میکائیل بودند; سپس عزرائیل و بعد اسرافیل; سپس فرشتگان مقرب الهى و سجده براى آدم روز جمعه هنگام ظهر بود، پس ملائکه تا عصر در حال سجده بودند».
موضوعات مرتبط
- آدم(ع): اولین ساجد برآدم(ع) ۴; سجده ملائکه بر آدم(ع) ۱، ۲; زمان سجده ملائکه بر آدم(ع) ۴; مدت سجده ملائکه بر آدم(ع) ۴
- انسان: برترى انسان بر ملائکه ۳; مقامات انسان ۳
- خدا: اوامر خدا ۱، ۲
- ملائکه: انقیاد ملائکه ۱، ۲; تکلیف ملائکه ۱
منابع
- ↑ تفسیر برهان، ج ۲، ص ۳۳۱، ح ۱.