البقرة ١٤٧

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۳:۴۳ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

این (فرمان تغییر قبله) حکمِ حقی از طرف پروردگار توست، بنابراین، هرگز از تردیدکنندگان در آن مباش!

[تغيير قبله‌] فرمان حقى از جانب پروردگار توست، پس مبادا كه از ترديد كنندگان باشى
حق از جانب پروردگار توست. پس مبادا از ترديدكنندگان باشى.
حق همان است که از طرف خدا به سوی تو آمد، پس هیچ شبهه به دل راه مده.
[ای امت این] حق [که تغییرِ قبله است] از سوی پروردگار توست؛ بنابراین از تردید کنندگان نسبت به حق مباش.
آنچه از جانب خدا بر تو نازل شده، حقّ همان است؛ ترديد مكن.
حق از سوی پروردگارت [نازل شده‌] است، هرگز از دودلان مباش‌
حق- آنچه درست و راست است- از پروردگار توست، پس، از شك‌داران مباش.
حق (همان است که) از جانب پروردگارت (برایت آمده است، نه آنچه یهودیان و مسیحیان می‌گویند) و جزو شکّ‌کنندگان مباش.
(کل) حق از جانب پروردگار توست. پس مبادا از دودلان باشی‌.
حقّ از پروردگار تو است پس نباش از شکّ‌کنندگان‌


البقرة ١٤٦ آیه ١٤٧ البقرة ١٤٨
سوره : سوره البقرة
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٧
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«الْمُمْتَرِینَ»: شکّ‌کنندگان. از مصدر (إمتراء) و از ماده (مری).


تفسیر

نکات آیه

۱ - احکام و معارفى حق است که از ناحیه خداوند باشد. (الحق من ربک) «ال» در «الحق» جنسیه و مفید استغراق است; یعنى، هر آنچه حق است از ناحیه خداوند مى باشد. البته به مناسبت مورد، مقصود اصلى احکام و معارف است.

۲ - قوانین بشرى حق محض نبوده و همواره با امورى باطل، آمیخته است. (الحق من ربک) برداشت فوق بر این مبناست که: «ال» در «الحق» همانند، زید الرجل براى استغراق خصایص افراد باشد; یعنى، آنچه تمام ویژگیهاى حق را داراست و به امرى باطل آمیخته نیست، از ناحیه خداوند مى باشد.

۳ - تغییر قبله از بیت المقدس به کعبه، حق و پیراسته از هرگونه بطلان و ناروایى (الحق من ربک) به دلیل آیات قبل مصداق مورد نظر براى «الحق»، تغییر قبله مى باشد.

۴ - احکام و معارف اسلام، پرتوى از ربوبیت خداوند است. (الحق من ربک)

۵ - ضرورت پذیرش احکام و معارف نازل شده از جانب خدا و پرهیز از شک و تردید در آنها (الحق من ربک فلاتکونن من الممترین) «امتراء» (مصدر ممترین) به معناى شک کردن و تردید داشتن است.

۶ - تلاشهاى تبلیغى اهل کتاب (یهود و نصارا) بر ضد احکام اسلام، ایجاد کننده زمینه هاى شک و تردید در اذهان مسلمانان صدر اسلام (الحق من ربک فلاتکونن من الممترین) بر حذر داشتن مسلمانان از شک و تردید، با فعل «فلاتکونن» - که مقرون به نون تأکید است - گویاى این معناست که: زمینه هاى شک و تردید در مسلمانان به وجود آمده بود. از آیات قبل مى توان فهمید که مخالفتهاى اهل کتاب منشأ این تردیدها بوده است.

۷ - یهود و نصاراى عصر بعثت، در تلاشى پى گیر، براى اثبات حقانیت قبله خویش و ناحق جلوه دادن تغییر آن به کعبه (الحق من ربک فلاتکونن من الممترین)

۸ - شناخت خداوند و افعال او، زداینده شک و تردید در احکام و معارف نازل شده از سوى اوست. (الحق من ربک فلاتکونن من الممترین)

روایات و احادیث

۹ - اصبغ بن نباته از على(ع) روایت کرده که آن حضرت درباره آیه «الحق من ربک ...» فرمود: «... الحق من ربک (انک الرسول إلیهم) فلاتکونن من الممترین ...;[۱] ... تو رسول به سوى آنان هستى، پس هیچ گونه شکى در آن نداشته باش ... ».

موضوعات مرتبط

  • احکام: ملاکهاى حقانیت احکام ۱
  • اسلام: تاریخ صدر اسلام ۶، ۷; تبلیغ علیه اسلام ۶; منشأ اسلام ۴
  • بیت المقدس: قبله بودن بیت المقدس ۳
  • جهان بینى: جهان بینى و ایدئولوژى ۸
  • خدا: آثار خدا شناسى ۸; مظاهر ربوبیت خدا ۴
  • دین: اجتناب از شک در دین ۵; اهمیّت قبول دین ۵; ملاکهاى حقانیت دین ۱; منشأ دین ۱; موانع شک در دین ۸
  • شبهات: عوامل شبهات ۶
  • قانون: ویژگیهاى قوانین بشرى ۲
  • قبله: حقانیت تغییر قبله ۳; مسیحیان و تغییر قبله ۷; یهود و تغییر قبله ۷
  • کعبه: قبله شدن کعبه ۳
  • محمّد(ص): ایمان محمّد(ص) ۹; نبوت محمّد(ص) ۹
  • مسیحیان: تبلیغ مسیحیان علیه اسلام ۶; قبله مسیحیان ۷; مسیحیان و مسلمانان صدر اسلام ۶
  • یهود: تبلیغ یهود علیه اسلام ۶; قبله یهود ۷; یهود و مسلمانان صدر اسلام ۶

منابع

  1. کافى، ج ۲، ص ۲۸۳، ح ۱۶; نورالثقلین، ج ۱، ص ۱۳۸- ، ح ۴۲۱.