الأنبياء ٢١

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۶:۴۷ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

آیا آنها خدایانی از زمین برگزیدند که (خلق می‌کنند و) منتشر می‌سازند؟!

|آيا براى خود خدايانى از زمين اختيار كرده‌اند كه آنها حيات دوباره مى‌دهند
آيا براى خود خدايانى از زمين اختيار كرده‌اند كه آنها [مردگان را] زنده مى‌كنند؟
مگر این مردم (مشرک نادان) خدایانی از همین زمین برگرفته‌اند که جان آفرین باشند؟
آیا معبودانی از زمین اختیار کرده اند که آنان مردگان را زنده می کنند؟!
آيا در زمين خدايانى برگزيده‌اند كه مردگان را از گور برمى‌انگيزند؟
یا خدایانی زمینی به پرستش گرفته‌اند که برانگیزاننده آنان [در قیامت‌]اند؟
آيا [اين مردم‌] خدايانى از زمين گرفته‌اند كه آنها مردگان را زنده كنند؟!
(فرشتگان مقرّب این چنین به عبادات مشغولند، و امّا اینان) آیا خدایانی از (سنگ و چوب و فلز و دیگر اشیاء) زمین را به خدائی گرفته‌اند که (انگار قادرند مردگان را) زندگی دوباره بخشند؟!
یا برای خود خدایانی از زمین اختیار کرده‌اند (که) همانان (مردگان را) زنده می‌کنند؟
آیا برگرفتند خدایانی از زمین که ایشان زنده کنند


الأنبياء ٢٠ آیه ٢١ الأنبياء ٢٢
سوره : سوره الأنبياء
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٧
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«أَمْ»: آیا؟ این حرف برای انتقال از سخنی و پرداختن به سخن دیگری است همراه با انکار (نگا: بقره / . «مِنَ الأَرْضِ»: از عَناصِر و اشیاء زمین. «یُنشِرُونَ»: زندگی می‌بخشند. در آخرت مردگان را زنده می‌کنند.


تفسیر

نکات آیه

۱- اعتقاد مشرکان به خدایانى برگرفته شده از مواد و عناصر زمینى (أم اتّخذوا ءالهة من الأرض ) «أم» در «أم اتّخذوا» منقطعه و متضمن معناى «بل» است، که براى اضراب مى باشد.

۲- مشرکان در عصر بعثت، چندگانه پرست و معتقد به خدایان و معبودها متعدد بودند. (أم اتّخذوا ءالهة من الأرض ) «آلهة» جمع «إله» به معناى خدایان و معبودها است.

۳- توانایى بر زنده کردن مردگان، لازمه تفکیک ناپذیر مقام الوهیت (أم اتّخذوا ءالهة من الأرض هم ینشرون ) برداشت یاد شده باتوجه به دو نکته است: ۱- آیات پیشین و بعدى، در باره الوهیت و یگانگى خدا است. ۲- آیه شریفه هر گونه توانایى از خدایان ادعایى بر احیاى مردگان را نفى کرده است. از مجموع این آیات استفاده مى شود که احیاى مردگان تنها در گرو الوهیت حقیقى و لازمه آن است.

۴- عجز و ناتوانى خدایان مشرکان از احیاى مردگان (أم اتّخذوا ءالهة من الأرض هم ینشرون ) برداشت یاد شده با توجه به این مطلب است که جمله «هم ینشرون» جمله استئنافیه است و یا در محل نصب و صفت براى «آلهة» مى باشد. در هر دو صورت همزه استفهامیه انکارى، پیش از آن در تقدیر است و انکار هم از نوع انکار وقوعى است; یعنى، احیاى مردگان توسط معبودهاى مشرکان محال است.

۵- زنده کردن مردگان و برپایى قیامت، تنها در توانایى خداوند است. (له من فى السموت والأرض ... أم اتّخذوا ءالهة من الأرض هم ینشرون ) خداوند با اثبات مالکیت و قدرت مطلق خود بر جهان هستى (له من فى السماوات...) و نفى توانایى خدایان ادعایى بر احیاى مردگان، در صدد بیان این نکته است که زنده کردن آنها، تنها در قلمرو قدرت خدا است.

۶- بازخواستن و زیر سؤال بردن اندیشه و عقیده باطل، روشى در هدایت و بیان عقیده و اندیشه درست. (أم اتّخذوا ءالهة من الأرض هم ینشرون ) برداشت یاد شده از جمله استفهامیه «هم ینشرون» استفاده مى گردد.

موضوعات مرتبط

  • الوهیت: شرایط الوهیت ۳
  • پرسش: فواید پرسش ۶
  • توحید: توحید افعالى ۵
  • جهان بینى: جهان بینى توحیدى ۵
  • خدا: اختصاصات ۵
  • عقیده: پرسش از عقیده باطل ۶; روش تصحیح عقیده ۶
  • قیامت: منشأ برپایى قیامت ۵
  • مردگان: عجز از احیاى مردگان ۴; منشأ احیاى مردگان ۵
  • مشرکان: عقیده باطل مشرکان ۱; عقیده باطل مشرکان صدراسلام ۲; معبودان مشرکان صدراسلام ۲; معبودان باطل مشرکان ۱
  • معبودان باطل: تعدد معبودان باطل ۲; عجز معبودان باطل ۴; عنصر معبودان باطل ۱
  • معبودراستین: احیاگرى معبودراستین ۳
  • هدایت: روش هدایت ۶

منابع