أَفْتُونِي: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۸: خط ۸:
*[[ریشه ن‌ | ن‌]] (۲۳۵ بار) [[کلمه با ریشه:: ن‌| ]]
*[[ریشه ن‌ | ن‌]] (۲۳۵ بار) [[کلمه با ریشه:: ن‌| ]]
*[[ریشه ى‌ | ى‌]] (۱۰۴۴ بار) [[کلمه با ریشه:: ى‌| ]]
*[[ریشه ى‌ | ى‌]] (۱۰۴۴ بار) [[کلمه با ریشه:: ى‌| ]]
=== قاموس قرآن ===
بيان حكم. همچنين است فتيا. راغب گويد فتوى و فتيا جوابى است از احكامى كه محل اشكال است. ظهور آيات قرآن در مطلق بيان حكم جواب است در مقابل سؤال خواه از احكام باشد خواه از غير آنها. [نساء:127]. در اينجا درباره احكام دينى است [يوسف:43]. [نمل:32]. در اين دو آيه و نظير آنها درباره غير احكام است طبرسى رحمه‏اللَّه آن را بيان حكم گفته و در «اَفْتُونى فى رُؤْياىَ» فرموده يعنى حكم حادثه را بيان كنيد.


[[رده:كلمات قرآن]]
[[رده:كلمات قرآن]]

نسخهٔ ‏۳۱ تیر ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۰۲

آیات شامل این کلمه

«أَفْتُونِى» از مادّه «فتوا» است که در اصل به معناى حکم کردن دقیق و صحیح در مسائل پیچیده (و تازه مطرح شده) است.

ریشه کلمه

قاموس قرآن

بيان حكم. همچنين است فتيا. راغب گويد فتوى و فتيا جوابى است از احكامى كه محل اشكال است. ظهور آيات قرآن در مطلق بيان حكم جواب است در مقابل سؤال خواه از احكام باشد خواه از غير آنها. [نساء:127]. در اينجا درباره احكام دينى است [يوسف:43]. [نمل:32]. در اين دو آيه و نظير آنها درباره غير احكام است طبرسى رحمه‏اللَّه آن را بيان حكم گفته و در «اَفْتُونى فى رُؤْياىَ» فرموده يعنى حكم حادثه را بيان كنيد.