ق ٢٥

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۳۶ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

آن کسی که به شدّت مانع خیر و متجاوز و در شکّ و تردید است (حتی دیگران را به تردید می افکند)؛

|منع كننده‌ى خير و متجاوز شكّاك را
[هر] بازدارنده از خيرى، [هر] متجاوز شكاكى
همان کافری که از هر کار خیر مانع می‌گشت و (به حق خدا و خلق) ستم می‌کرد و (در کار خدا و قیامت) به شک و ریب بود.
[همان که به شدت] مانع خیر و تجاوزکار [از حدود خدا] و تردید کننده در حقایق [و تردید انداز در دل های مردم بود.]
آن كه از بخشش امساك ورزيد و تجاوزكار بود و شك مى‌آورد،
[همان که‌] بازدارنده خیر و تجاوزکار شکاک است‌
هر بازدارنده از نيكى [و] تجاوزگر شك‌دار را
آن کسی را که سخت از انجام کارهای نیک دست بازداشته (و دیگران را) نیز از انجام خوبیها بازداشته است، و متجاوز (از حدود احکام الهی) و متعدّی (به حقوق دیگران) بوده است، و (در دین خود) شکّ داشته است و (دیگران را نیز راجع به دین) به شکّ انداخته است و بدبین کرده است.
«(که) بسی باز دارنده‌ی از هر خیری (بوده) است و (هر) متجاوزِ شک مستند آورنده‌ای را نیز.»
فراوان بازدارنده از خوبی تجاوزگری شکّ‌آور


ق ٢٤ آیه ٢٥ ق ٢٦
سوره : سوره ق
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٤
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«مَنَّاعٍ»: کسی که خویشتن را از انجام خوبیها بدور داشته است، و یا مانع دیگران از انجام خوبیها بوده است. «مُعْتَدٍ»: تجاوزپیشه. کسی که از قوانین آسمانی سرپیچی کند و از حدود مقررات بگذرد، و یا به حقوق دیگران تجاوز کند. «مُرِیبٍ»: متردد. شک‌انداز. از مصدر (إِرَابَة) که به صورت لازم و متعدی آمده است (نگا: هود / و ابراهیم / سبأ / ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- سدکنندگان راه ارزش ها و تجاوزگران و شکّاکان در حق، محکوم به آتش دوزخ (ألقیا فى جهنّم کلّ ... منّاع للخیر معتد مریب )

۲- کفر، حق ستیزى، سد کردن راه خیر و خوبى، تجاوز و شکّ آفرینى، حلقه هایى به هم پیوسته (فى جهنّم کلّ کفّار عنید . منّاع للخیر معتد مریب )

۳- کفر و حق ستیزى، زمینه فروافتادن انسان به ورطه شر و تجاوز و تردید در تمامى ارزش ها* (کفّار عنید . منّاع للخیر معتد مریب ) برداشت بالا بدان احتمال است که ترتیب میان صفات کفّار، عنید و...، اشاره به ترتب و تأثیر هر وصف در پیدایش وصف متأخر آن، داشته باشد.

موضوعات مرتبط

  • تجاوز: زمینه تجاوز ۳
  • جهنمیان :۱
  • حق: آثار حق ستیزى ۳
  • خیر: مانعان خیر در جهنم ۱; هماهنگى ممانعت از خیر با حق ستیزى ۲; هماهنگى ممانعت از خیر با شبهه افکنى ۲; هماهنگى ممانعت از خیر با کفر ۲
  • شبهه افکنى: هماهنگى شبهه افکنى با حق ستیزى ۲
  • شک: زمینه شک ۳
  • شکاکان: شکاکان در جهنم ۱
  • کفر: آثار کفر ۳; هماهنگى کفر با حق ستیزى ۲; هماهنگى کفر با شبهه افکنى ۲
  • متجاوزان: متجاوزان در جهنم ۱

منابع