نتایج جستجو

از الکتاب
نتایج ۲۱ - ۴۰ از ۶۴
جستجوی پیشرفته

جستجو در فضاهای نام:

  • قادر به توصیف حق نیستند. در این صورت وصف «یخوضوا و یلعبوا» مى تواند مشعر به علیت باشد. ۶ - انسانِ بیهوده گراى حق ستیز، فاقد ارج و منزلت در پیشگاه پروردگار
    ۲۸ کیلوبایت (۲٬۲۸۹ واژه) - ‏۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۳۲
  • است. (و أهلکنا المسرفین ) توصیف هلاک شدگان به «مسرفان»، مى تواند مشعر به علیت و تأثیر این وصف در هلاکت آنان باشد. ۱۰- پیروزى بر مشرکان، وعده خداوند به
    ۳۱ کیلوبایت (۲٬۴۴۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
  • بنابر این نکته است که تعبیر «من خشى...» در مقام توصیف «أوّاب» و «حفیظ» باشد و علیت را برساند; یعنى، این خشیت عامل «أوّاب» و «حفیظ» بودن آنان است. ۶ - تقواپیشگان
    ۳۴ کیلوبایت (۲٬۹۷۹ واژه) - ‏۱۹ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۱۸
  • شناخت هاى وى * (مستکبرًا کأن لم یسمعها) تعبیر «مستکبراً»، در صورتى که مشعر به علیت باشد، مى فهماند که «کبر» به عنوان یک روحیه و خصلت بر دریافت هاى معرفتى و
    ۳۱ کیلوبایت (۲٬۳۶۶ واژه) - ‏۵ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۳۰
  • اوست. (فاستعذ بالله من الشیطن الرجیم) توصیف شیطان به «رجیم» مى تواند مشعر به علیت بیان و فلسفه لزوم استعاذه باشد. ۸- قراءت قرآن، عملى صالح و داراى اهمیتى ویژه
    ۴۱ کیلوبایت (۳٬۷۰۲ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۹
  • کان حقًّا علینا نصر المؤمنین) در جاى خود بیان شده که تعلیق حکم بر وصف، بر علیت دلالت مى کند بنابراین، وقتى نصرت را براى مؤمنان قرار داد، معلوم مى شود که
    ۴۲ کیلوبایت (۳٬۳۶۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
  • هو ... هو اللّه الخلق البارئ المصوّر) اوصاف بیان شده در آیه شریفه، مشعر به علیت براى حصر الوهیت در وجود خداوند است. ۷ - خداوند، داراى تمامى ارزش ها و صفات
    ۴۶ کیلوبایت (۳٬۹۹۰ واژه) - ‏۱۱ تیر ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۰۹
  • به اشكالى ديگر و بيان اينكه انحصار خلقت و عليت ايجاد در خدا، مستلزم نفىقانون عليت نيست . جواب اين شبهه كه عليت خدا در بقاء اشياء مستلزم توارد و اجتماع دو
    ۶۳ کیلوبایت (۴٬۹۰۳ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
  • هرگونه نقص و کاستى (و سبحن اللّه ربّ العلمین) وصف «ربّ العالمین» مشعر به علیت است; یعنى، چون او پروردگار همه عوالم هستى است، از هر نقص و کاستى منزه و از
    ۴۵ کیلوبایت (۴٬۱۶۷ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۴
  • به اشكالى ديگر و بيان اينكه انحصار خلقت و عليت ايجاد در خدا، مستلزم نفىقانون عليت نيست . جواب اين شبهه كه عليت خدا در بقاء اشياء مستلزم توارد و اجتماع دو
    ۷۰ کیلوبایت (۵٬۵۵۵ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
  • Javascript to function. آيات ۱۱۳ - ۱۰۶، سوره انعام در نظام عالم تشريع نيز سنت عليت و معلوليت حاكم است . مراد از اينكه پيامبر (ص ) حفيظ و وكيل بر مردم نيست
    ۲۴ کیلوبایت (۱٬۷۳۶ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
  • Javascript to function. آيات ۱۱۳ - ۱۰۶، سوره انعام در نظام عالم تشريع نيز سنت عليت و معلوليت حاكم است . مراد از اينكه پيامبر (ص ) حفيظ و وكيل بر مردم نيست
    ۲۷ کیلوبایت (۱٬۹۰۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
  • و معلول‌ هستند ‌که‌ ميگويند: ‌خدا‌ علت‌ تامه‌ بوده‌ و فقط عقل‌ اول‌ بنحو عليت‌ ‌از‌ ‌او‌ صادر ‌شده‌ و عقول‌ طوليه‌ و عرضيه‌ ‌که‌ افلاطون‌ طوليه‌ ميگويد
    ۳۷ کیلوبایت (۳٬۷۳۹ واژه) - ‏۲۸ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۲:۲۳
  • من الکتب أنا ءاتیک به قبل أن یرتدّ إلیک طرفک) وصف «عنده علم...» اشعار به علیت دارد; یعنى، چون به دانش آن کتاب آگاهى داشت، توانست به خواسته سلیمان جامه
    ۸۰ کیلوبایت (۷٬۱۹۱ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
  • آن فقط مستند به خدا است جواب به اشاعره و بيان اشكال عمده مذهب آنان كه اصل عليت مى باشد سخن جبرى مذهبان از ماديون و پاسخ بدان جواب معتزله به اشاعره و اختيارشان
    ۴۳ کیلوبایت (۳٬۹۸۴ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
  • هلاكت آنان همان ظلمشان بوده است، كه مى گويند: «تعليق حكم بر وصف، مشعر به عليت وصف است»، همچنان كه در جمله «ذلك لمن خاف مقامى و خاف وعيد» مشعر بر اين است
    ۴۱ کیلوبایت (۴٬۷۵۵ واژه) - ‏۲۷ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۱۳:۲۸
  • پذيرد. پس كليت و عدم تخلف، يكى از احكام عليت و معلوليت و از لوازم آن می باشد. پس تا اين جا مسلّم شد كه قانون عليت، هم مورد قبول عقل آدمى است و هم بحث هاى
    ۴۱ کیلوبایت (۴٬۹۰۴ واژه) - ‏۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۳۲
  • مختلف دلالت دارند و بيان مراد آنروايات . سعادت و شقاوت آدمى ، به نحو اقتضا نه عليت ، ارتباط مستقيمى با آب وگل (مواد اصلى ) او دارد. وجه دقيق ترى در بيان روايات
    ۵۲ کیلوبایت (۴٬۴۲۱ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۵
  • در صدد تأويل آيات داله بر وقوع معجزه بر آمده اند، در چند فصل ۱ قرآن قانون عليت عمومى را مى پذيرد ۲ قرآن حوادث خارق عادت را مى پذيرد دو فرق بين وقايع عادى
    ۶۱ کیلوبایت (۵٬۱۱۹ واژه) - ‏۲۹ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۰:۲۹
  • خدا با کلمه «فاء»، که در آن معناى ترتب نهفته است، مى تواند اشاره به رابطه علیّت بین ذکر خدا و استغفار باشد. ۵- غفلت از یاد خدا، زمینه انجام کارهاى ناشایست
    ۶۳ کیلوبایت (۵٬۸۵۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۸