الأعراف ١: تفاوت میان نسخهها
(افزودن سال نزول) |
(QRobot edit) |
||
خط ۲۶: | خط ۲۶: | ||
<tabber> | <tabber> | ||
المیزان= | المیزان= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:المیزان جلد۸_بخش۱#link1 | آيات ۱ - ۹، سوره اعراف]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۸_بخش۱#link1 | آيات ۱ - ۹، سوره اعراف]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۸_بخش۱#link2 | اشاره به عهدى كه خدا از آدميان گرفته ، و ساير معارفى كه در سوره اعراف آورده شده است .]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۸_بخش۱#link2 | اشاره به عهدى كه خدا از آدميان گرفته ، و ساير معارفى كه در سوره اعراف آورده شده است .]] | ||
خط ۳۸: | خط ۳۹: | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۸_بخش۲#link11 | روايتى در بيان مراد از وزن اعمال كه مى گويدعمل صفت كارى است كه انجام مى شود و قابل توزين (اصطلاحى ) نيست و خداجاهل نيست و احتياج به توزين اشياء ندارد.]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۸_بخش۲#link11 | روايتى در بيان مراد از وزن اعمال كه مى گويدعمل صفت كارى است كه انجام مى شود و قابل توزين (اصطلاحى ) نيست و خداجاهل نيست و احتياج به توزين اشياء ندارد.]] | ||
}} | |||
|-|نمونه= | |-|نمونه= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:نمونه جلد۶_بخش۴۷#link14 | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:نمونه جلد۶_بخش۴۷#link14 | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-| تفسیر نور= | |||
===تفسیر نور (محسن قرائتی)=== | |||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
المص «1» | |||
}} | |||
|-| | |||
اثنی عشری= | |||
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
}} | |||
|-| | |||
روان جاوید= | |||
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
سوره الأعراف «7»: آيات 1 تا 2 | |||
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ | |||
المص «1» كِتابٌ أُنْزِلَ إِلَيْكَ فَلا يَكُنْ فِي صَدْرِكَ حَرَجٌ مِنْهُ لِتُنْذِرَ بِهِ وَ ذِكْرى لِلْمُؤْمِنِينَ «2» | |||
ترجمه | |||
كتابيست كه فرستاده شد بسوى تو پس نبايد باشد در سينه تو تنگى از آن تا بترسانى بآن و پند دادنى است از براى گروندگان. | |||
تفسير | |||
بيان راجع بفواتح السّور در اول سوره بقره گذشت و در معانى از حضرت صادق ع در ضمن حديثى نقل نموده كه المص يعنى انا اللّه المقتدر الصادق و در آنكتاب و عياشى ره از آنحضرت نقل نموده كه زنديقى از بنى اميّه عرض كرد كه معنى المص چيست و چه فائده از آن بمردم ميرسد حضرت غضبناك شد و فرمود واى بر تو و حروف المص را حساب فرمود كه يكصد و شصت و يك است و آنزنديق تصديق نمود پس از آن فرمود سلطنت از خانواده شما بعد از اين مدت سلب ميشود و همانشد كه فرموده بود و گفتهاند پيغمبر (ص) از تكذيب و اعراض اقوامش خوف داشت و به اين جهت از ابلاغ رسالت در مضيقه بود و خدا ايمن فرمود او را باين آيه و امر فرمود آنحضرت را باعتناء بامر حق و بىاعتنائى برضاى خلق تا از نيل بغرض از بعثت كه انذار و ارشاد خلق است باز نماند .. | |||
}} | |||
|-| | |||
اطیب البیان= | |||
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحِيمِ | |||
المص «1» | |||
در مجلد اول در ابتداء سوره بقره الم گفتيم که اينکه حروف مقطعه قرآن رموزيست بين خدا و رسول صلّي اللّه عليه و آله و سلّم و آنچه در اخبار ضعيفه و روايات عامه و كلمات مفسرين است مخصوصا روايتي که از حيّ و ياسر دو پسران اخطب | |||
جلد 7 - صفحه 267 | |||
در تطبيق اينکه حروف مقطعه و ساير اوائل سور بر حروف ابجد و بيان مدت ملك نبي اكرم صلّي اللّه عليه و آله و سلّم با اينكه كذبش ظاهر است حضرت باقر عليه السّلام رد فرموده فرمود | |||
(ان هذه الآيات انزلت مع آيات محكمات عن امّ الكتاب و اخر متشابهات و هي تجري في وجوه اخر علي غير ما تؤل حي و ابو ياسر و اصحابه. | |||
و نيز از آن حضرت در روايت برقي دارد که شخصي از آن حضرت سؤال كرد از المص حضرت جواب او را دادند ابو لبيد گفت من فراموش كردم جواب آن حضرت را سپس خدمتش مشرف شدم و سؤال كردم حضرت فرمود | |||
(هذا تفسير ما في بطن القرآن قلت و للقرآن بطن و ظهر فقال نعم الحديث.) | |||
بلي در بعض اخبار تفسير شده | |||
(بانا اللّه المقتدر الصادق) | |||
چنانچه از إبن بابويه در خبر سعيد ثوري از حضرت باقر عليه السّلام روايت كرده و در بعض اخبار بانقراض دولت بني اميه تفسير شده که در سال صد و شصت و يك هجري دولت آنها منقرض شد که آخر آنها مروان حمار بوده و اينکه چهار حرف بحساب ابجد 161 ميشود الف 1 لام 30، ميم 40، صاد 90 و اللّه العالم. | |||
}} | |||
|-| | |||
برگزیده تفسیر نمونه= | |||
===برگزیده تفسیر نمونه=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
(آیه 1)- در آغاز این سوره بار دیگر به «حروف مقطّعه» برخورد میکنیم که در اینجا چهار حرف: «الف، لام، میم و صاد» است (المص). | |||
ممکن است، یکی از اهداف این حروف، جلب توجه شنوندگان، و دعوت آنها به سکوت و استماع بوده باشد، زیرا ذکر این حروف در آغاز سخن، مطلب عجیب و نوظهوری در نظر عرب بود، و حس کنجکاوی آنها را برمیانگیخت، و در نتیجه به دنباله آن نیز گوش فرا میدادند. | |||
}} | |||
|-|تسنیم= | |-|تسنیم= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-|</tabber> | |-|</tabber> | ||
نسخهٔ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۴۳
ترجمه
سوره الأعراف | آیه ١ | الأعراف ٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
ذکر حروف مقطّعه در اوائل برخی از سورهها، علاوه از جلب توجّه شنوندگان، و دعوت آنان به سکوت و استماع، عربها را فریاد میدارد که این قرآن از همان حروف هجائی فراهم آمده است که شما گفتار و نوشتار خود را بدان اداء میکنید. پس اگر درباره آسمانیبودن قرآن دچار شکّ و تردیدید، سورهای همچون یکی از سورههای آن را بسازید و ارائه دهید، و ... (نگا: بقره / ).
تفسیر
- آيات ۱ - ۹، سوره اعراف
- اشاره به عهدى كه خدا از آدميان گرفته ، و ساير معارفى كه در سوره اعراف آورده شده است .
- مكلف بودن مشركين به توحيد خداى تعالى ومسئول بودن آنان نسبت به ايمان و عمل صالح
- مراد از (( وزن (( و (( ميزان (( اعمال
- اشاره به اينكه ممكن است هر يك از اعمال ، واحدى براى سنجش داشته باشد و بيان معناىجمله : (( و الوزن يومئذ الحق ((
- اقوالى كه در مورد معناى جمله : (( و الوزن يومئذ الحق (( گفته شده است .
- مراد از (( موازين (( و معناى (( ثقل موازين (( در جمله : (( فمن ثقلت موازينه ((
- معناى وزن اعمال در روز قيامت ، تطبيق اعمال است بر حق و براى هر كدام ازاعمال انسان ميزانى است .
- نكته دوم : اينكه معلوم شد كه براى هر انسانى ميزان هاى متعددى است كه هر كدام ازعمل هايش با يكى از آنها سنجيده
- بحث روايتى (رواياتى در مورد مكى بودن سوره اعراف ، وزن و ميزان اعمال و ثقل و خفت اعمال و...)
- روايتى در بيان مراد از وزن اعمال كه مى گويدعمل صفت كارى است كه انجام مى شود و قابل توزين (اصطلاحى ) نيست و خداجاهل نيست و احتياج به توزين اشياء ندارد.
تفسیر نور (محسن قرائتی)
المص «1»
تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)
تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)
سوره الأعراف «7»: آيات 1 تا 2
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
المص «1» كِتابٌ أُنْزِلَ إِلَيْكَ فَلا يَكُنْ فِي صَدْرِكَ حَرَجٌ مِنْهُ لِتُنْذِرَ بِهِ وَ ذِكْرى لِلْمُؤْمِنِينَ «2»
ترجمه
كتابيست كه فرستاده شد بسوى تو پس نبايد باشد در سينه تو تنگى از آن تا بترسانى بآن و پند دادنى است از براى گروندگان.
تفسير
بيان راجع بفواتح السّور در اول سوره بقره گذشت و در معانى از حضرت صادق ع در ضمن حديثى نقل نموده كه المص يعنى انا اللّه المقتدر الصادق و در آنكتاب و عياشى ره از آنحضرت نقل نموده كه زنديقى از بنى اميّه عرض كرد كه معنى المص چيست و چه فائده از آن بمردم ميرسد حضرت غضبناك شد و فرمود واى بر تو و حروف المص را حساب فرمود كه يكصد و شصت و يك است و آنزنديق تصديق نمود پس از آن فرمود سلطنت از خانواده شما بعد از اين مدت سلب ميشود و همانشد كه فرموده بود و گفتهاند پيغمبر (ص) از تكذيب و اعراض اقوامش خوف داشت و به اين جهت از ابلاغ رسالت در مضيقه بود و خدا ايمن فرمود او را باين آيه و امر فرمود آنحضرت را باعتناء بامر حق و بىاعتنائى برضاى خلق تا از نيل بغرض از بعثت كه انذار و ارشاد خلق است باز نماند ..
اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحِيمِ
المص «1»
در مجلد اول در ابتداء سوره بقره الم گفتيم که اينکه حروف مقطعه قرآن رموزيست بين خدا و رسول صلّي اللّه عليه و آله و سلّم و آنچه در اخبار ضعيفه و روايات عامه و كلمات مفسرين است مخصوصا روايتي که از حيّ و ياسر دو پسران اخطب
جلد 7 - صفحه 267
در تطبيق اينکه حروف مقطعه و ساير اوائل سور بر حروف ابجد و بيان مدت ملك نبي اكرم صلّي اللّه عليه و آله و سلّم با اينكه كذبش ظاهر است حضرت باقر عليه السّلام رد فرموده فرمود
(ان هذه الآيات انزلت مع آيات محكمات عن امّ الكتاب و اخر متشابهات و هي تجري في وجوه اخر علي غير ما تؤل حي و ابو ياسر و اصحابه.
و نيز از آن حضرت در روايت برقي دارد که شخصي از آن حضرت سؤال كرد از المص حضرت جواب او را دادند ابو لبيد گفت من فراموش كردم جواب آن حضرت را سپس خدمتش مشرف شدم و سؤال كردم حضرت فرمود
(هذا تفسير ما في بطن القرآن قلت و للقرآن بطن و ظهر فقال نعم الحديث.)
بلي در بعض اخبار تفسير شده
(بانا اللّه المقتدر الصادق)
چنانچه از إبن بابويه در خبر سعيد ثوري از حضرت باقر عليه السّلام روايت كرده و در بعض اخبار بانقراض دولت بني اميه تفسير شده که در سال صد و شصت و يك هجري دولت آنها منقرض شد که آخر آنها مروان حمار بوده و اينکه چهار حرف بحساب ابجد 161 ميشود الف 1 لام 30، ميم 40، صاد 90 و اللّه العالم.
برگزیده تفسیر نمونه
(آیه 1)- در آغاز این سوره بار دیگر به «حروف مقطّعه» برخورد میکنیم که در اینجا چهار حرف: «الف، لام، میم و صاد» است (المص).
ممکن است، یکی از اهداف این حروف، جلب توجه شنوندگان، و دعوت آنها به سکوت و استماع بوده باشد، زیرا ذکر این حروف در آغاز سخن، مطلب عجیب و نوظهوری در نظر عرب بود، و حس کنجکاوی آنها را برمیانگیخت، و در نتیجه به دنباله آن نیز گوش فرا میدادند.
نکات آیه
روایات و احادیث
۱- عن الصادق (ع): ... و «المص» فمعناه: أنا الله المقتدر الصادق ... .[۱] از امام صادق (ع) روایت شده است: ... «المص» یعنى، من خداى توانمند راستگو هستم ... .
موضوعات مرتبط
- حروف مقطعه:۱
- خدا: قدرت خدا ۱
منابع
- ↑ معانى الأخبار، ص ۲۲، ح ۱; نورالثقلین، ج ۲، ص ۲، ح ۳.