کِفَاتا: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
(افزودن نمودار دفعات)
خط ۷: خط ۷:
(به كسر كاف) [مرسلات:26-25]. كفات به معنى جمع و قبض است «كَفَتَ الشَّىْ‏ءَ اِلى نَفْسِهِ: ضَمَّهُ وَ قَبَضَهُ» در حديث آمده: «اَكْفِتُوا صِبْيانَكُم» اطفالتان را به خودتان منضم كنيد. [مرسلات:25-26]. كفات در آيه ظاهراً به معنى فاعل و احياء و امواتاً مفعول آنند يعنى آيا زمين را جامع زنده‏ها و مرده‏ها قرار نداديم كه به هر دو گروه وسعت مى‏دهد. الميزان از كافى نقل كرده: على «عليه السلام» وقت رجوع از صفين به قبرستان نگريسته فرمود: اين كفات اموات است يعنى مساكن مردگان بعد به خانه‏هاى كوفه نگاه كرده فرمود: هذِهِ كِفاتُ الْاَحْياء» سپس اين آيه را خواند: «اَلَمْ نَجْعَلِ الْاَرْضَ كِفاتاً. اَحْياءً وَ اَمْواتاً». نگارنده گويد: از آيه شريفه استفاده مى‏شود كه زمين تا قيامت به زندگان و مردگان كفايت خواهد كرد و براى بشر هر قدر كه بيشتر باشد تنگ نخواهد شد و تأمين ارزاق را خواهد كرد. خوف از آينده و نظريه «مالتوس» عبث است، در عين حال كثرت نسل در اسلام ممدوح است و تحديد آن حرام نمى‏باشد. بعضى كفات را جمع كفت به معنى ظرف گفته‏اند يعنى آيا زمين را ظرف زندگان و مردگان قرار نداديم. اين كلمه تنها يكبار در قرآن يافته است.
(به كسر كاف) [مرسلات:26-25]. كفات به معنى جمع و قبض است «كَفَتَ الشَّىْ‏ءَ اِلى نَفْسِهِ: ضَمَّهُ وَ قَبَضَهُ» در حديث آمده: «اَكْفِتُوا صِبْيانَكُم» اطفالتان را به خودتان منضم كنيد. [مرسلات:25-26]. كفات در آيه ظاهراً به معنى فاعل و احياء و امواتاً مفعول آنند يعنى آيا زمين را جامع زنده‏ها و مرده‏ها قرار نداديم كه به هر دو گروه وسعت مى‏دهد. الميزان از كافى نقل كرده: على «عليه السلام» وقت رجوع از صفين به قبرستان نگريسته فرمود: اين كفات اموات است يعنى مساكن مردگان بعد به خانه‏هاى كوفه نگاه كرده فرمود: هذِهِ كِفاتُ الْاَحْياء» سپس اين آيه را خواند: «اَلَمْ نَجْعَلِ الْاَرْضَ كِفاتاً. اَحْياءً وَ اَمْواتاً». نگارنده گويد: از آيه شريفه استفاده مى‏شود كه زمين تا قيامت به زندگان و مردگان كفايت خواهد كرد و براى بشر هر قدر كه بيشتر باشد تنگ نخواهد شد و تأمين ارزاق را خواهد كرد. خوف از آينده و نظريه «مالتوس» عبث است، در عين حال كثرت نسل در اسلام ممدوح است و تحديد آن حرام نمى‏باشد. بعضى كفات را جمع كفت به معنى ظرف گفته‏اند يعنى آيا زمين را ظرف زندگان و مردگان قرار نداديم. اين كلمه تنها يكبار در قرآن يافته است.


{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::کِفَاتا]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}
[[رده:كلمات قرآن]]
[[رده:كلمات قرآن]]

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۳۳

آیات شامل این کلمه

ریشه کلمه

قاموس قرآن

(به كسر كاف) [مرسلات:26-25]. كفات به معنى جمع و قبض است «كَفَتَ الشَّىْ‏ءَ اِلى نَفْسِهِ: ضَمَّهُ وَ قَبَضَهُ» در حديث آمده: «اَكْفِتُوا صِبْيانَكُم» اطفالتان را به خودتان منضم كنيد. [مرسلات:25-26]. كفات در آيه ظاهراً به معنى فاعل و احياء و امواتاً مفعول آنند يعنى آيا زمين را جامع زنده‏ها و مرده‏ها قرار نداديم كه به هر دو گروه وسعت مى‏دهد. الميزان از كافى نقل كرده: على «عليه السلام» وقت رجوع از صفين به قبرستان نگريسته فرمود: اين كفات اموات است يعنى مساكن مردگان بعد به خانه‏هاى كوفه نگاه كرده فرمود: هذِهِ كِفاتُ الْاَحْياء» سپس اين آيه را خواند: «اَلَمْ نَجْعَلِ الْاَرْضَ كِفاتاً. اَحْياءً وَ اَمْواتاً». نگارنده گويد: از آيه شريفه استفاده مى‏شود كه زمين تا قيامت به زندگان و مردگان كفايت خواهد كرد و براى بشر هر قدر كه بيشتر باشد تنگ نخواهد شد و تأمين ارزاق را خواهد كرد. خوف از آينده و نظريه «مالتوس» عبث است، در عين حال كثرت نسل در اسلام ممدوح است و تحديد آن حرام نمى‏باشد. بعضى كفات را جمع كفت به معنى ظرف گفته‏اند يعنى آيا زمين را ظرف زندگان و مردگان قرار نداديم. اين كلمه تنها يكبار در قرآن يافته است.


در حال بارگیری...