الأعراف ١١٨: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=پس بیامد حقّ و باطل شد آنچه بودند میکردند | |-|معزی=پس بیامد حقّ و باطل شد آنچه بودند میکردند | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الأعراف | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الأعراف | نزول = [[نازل شده در سال::10|١٠ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::118|١١٨]] | قبلی = الأعراف ١١٧ | بعدی = الأعراف ١١٩ | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«وَقَعَ»: استوار و آشکار گردید. ثابت و ظاهر شد. «بَطَلَ»: پوچ و باطل شد. | «وَقَعَ»: استوار و آشکار گردید. ثابت و ظاهر شد. «بَطَلَ»: پوچ و باطل شد. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۴۶
ترجمه
الأعراف ١١٧ | آیه ١١٨ | الأعراف ١١٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«وَقَعَ»: استوار و آشکار گردید. ثابت و ظاهر شد. «بَطَلَ»: پوچ و باطل شد.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۰۳ - ۱۲۶، سوره اعراف
- بيان آيات مربوط به بعثت موسى عليه السلام به سوى فرعون
- گفتگوى موسى (عليه السلام ) با فرعون
- تبديل عصاى موسى (ع ) به اژدها و بيضاء گشتن دست آن حضرت
- احضار ساحران ، عكس العمل فرعون و فرعونيان در برابر موسى عليه السلام
- معارضه ساحران با موسى (ع ) و تسليم شدنشان در برابر آن حضرت
- فرعون بعد از ايمان آوردن ساحران آنان را به توطئه و تبانى قبلى با موسى (ع ) متهمو آنان را تهديد مى كند
- پاسخ سحره به تهديدات فرعون : انّا ربنا منقلبون ...
- بحث روايتى (روايات عجيبه در مورد داستان حضرت موسى و فرعون و بيان ضعف آنها)
نکات آیه
۱- عصاى موسى(ع) با بلعیدن جادوى ساحران، موجب به کرسى نشستن حق و پوچ گشتن دستاوردهاى ساحران شد. (فوقع الحق و بطل ما کانوا یعملون) دربرداشت فوق ضمیر «کانوا» و «یعملون» به ساحران برگردانده شده است. بر این مبنا مراد از «ما» در «ما کانوا ... » همان ابزار و آلاتى است که با سحر خویش آنها را در چشم بینندگان به صورت جانورانى پر تحرک جلوه داده بودند.
۲- ساحران در مدتى طولانى و به طور مستمر در تدارک سحر خویش علیه موسى(ع) بودند. (و بطل ما کانوا یعملون) فعل مضارع «یعملون» پس از «کانوا» حکایت از مداومت ساحران به مهیاسازى خویش براى جادوگرى دارد.
۳- معجزه موسى(ع) در صحنه مبارزه با ساحران، عامل تثبیت حقانیت وى و از میان رفتن تمام دستاوردهاى دیرینه فرعون و اشراف دربارش شد. (فوقع الحق و بطل ما کانوا یعملون) برداشت فوق بر این اساس است که مراد از ضمیر «کانوا» و «یعملون» فرعون و فرعونیان باشد. بر این مبنا مقصود از «ما» در «ما کانوا» تلاشهاى فرعونیان براى تثبیت ربوبیت فرعون و مانند آن خواهد بود.
۴- معجزه پیامبران در راستاى اثبات حقانیت آنان و خنثى کردن عملکرد مخالفان دین است. (فوقع الحق و بطل ما کانوا یعملون)
موضوعات مرتبط
- انبیا: دلایل حقانیت انبیا ۴ ; فلسفه معجزه انبیا ۴
- جادوگران فرعون: پوچى جادوى جادوگران فرعون ۱ ; توطئه جادوگران فرعون ۲ ; جادوگران فرعون و موسى(ع) ۲ ; مبارزه با جادوگران فرعون ۳
- دین: مبارزه با مخالفان دین ۴
- قوم فرعون: اشراف قوم فرعون ۳
- معجزه: آثار معجزه ۱ ; معجزه و جادو ۱
- موسى(ع): اثبات حقانیت موسى(ع) ۱ ; دلایل حقانیت موسى(ع) ۳ ; عصاى موسى(ع) ۱ ; قصه موسى(ع) ۱، ۲، ۳ ; معجزه موسى(ع) ۳