القلم ٤٣: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=سرافکنده باشد دیدگانشان چیره گردد بر ایشان خواری و همانا بودند دعوت میشدند به سجدهکردن حالیکه بودند تندرستان | |-|معزی=سرافکنده باشد دیدگانشان چیره گردد بر ایشان خواری و همانا بودند دعوت میشدند به سجدهکردن حالیکه بودند تندرستان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره القلم | نزول = | {{آيه | سوره = سوره القلم | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::43|٤٣]] | قبلی = القلم ٤٢ | بعدی = القلم ٤٤ | کلمه = [[تعداد کلمات::13|١٣]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«خَاشِعَةً»: به زیر افتاده (نگا: قمر / . حال است. «تَرْهَقُهُمْ»: ایشان را در بر میگیرد. آنان را فرا میگیرد (نگا: یونس / و ). | «خَاشِعَةً»: به زیر افتاده (نگا: قمر / . حال است. «تَرْهَقُهُمْ»: ایشان را در بر میگیرد. آنان را فرا میگیرد (نگا: یونس / و ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۳۰
ترجمه
القلم ٤٢ | آیه ٤٣ | القلم ٤٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«خَاشِعَةً»: به زیر افتاده (نگا: قمر / . حال است. «تَرْهَقُهُمْ»: ایشان را در بر میگیرد. آنان را فرا میگیرد (نگا: یونس / و ).
تفسیر
- آيات ۳۴ - ۵۲، سوره قلم
- شرح مفاد آيه ((افنجعل المسلمين كالمجرمين )) و آيات بعد از آن كه در مقام نفى حكممكذبان به اينكه بر فرض وجود قيامت ، با مسلمانان برابرند مى باشد
- مراد از شركاى مشركين در آيه ((يوم يكشف عن ساق ))
- معناى اينكه درباره قيامت فرمود: ((يوم يكشف عن ساق ))
- معناى استدراج كفار و مكذبان (سنستدرجهم من حيث لايعلمون )
- امر به رسول الله (ص ) به صبر و نهى از اينكه چون يونس (ع ) ناشكيبا باشد
- بيان عدم منافات بين آيه : ((لو لا ان تداركه نعمة من ربه ...)) با آيه : ((فلولا انهكان من المسبحين ....))
- اشاره به اينكه دليلى بر نفى چشم زخم و خرافى بودن آن نيست
- رواياتى در ذيل آيه : ((يوم يكشف عن ساق ...))
- رواياتى در برهنه كردن خداوند ساق پايش را در قيامت كه به جهت مبتنى بودن برتشبيه مردوداند
- رواياتى درباره املاء و استدراج گنهكاران ، چشم زخم ، و....
نکات آیه
۱ - ظهور و بروز ذلّت و ترس، در دیدگان کافران و مشرکان در عرصه قیامت (خشعة أبصرهم)
۲ - ذلّت و خوارى، تمامى وجود کافران و مشرکان را در قیامت فرا مى گیرد. (ترهقهم ذلّة)
۳ - فراخوانده شدن کافران و مشرکان به سجده و خضوع در برابر خداوند در دنیا و امتناع آنان از این کار (و قد کانوا یدعون إلى السجود و هم سلمون)
۴ - نماز، از ارکان عملى دین و نشانه اصلى دین دارى است. (و قد کانوا یدعون إلى السجود و هم سلمون) به گفته مفسران، مقصود از سجود و فراخوانده شدن کافران به آن، نماز است که در آیات گوناگون، همگان به این عبادت فراخوانده شده اند.
۵ - سجده و خضوع، رکن اصلى و روح نماز است. (یدعون إلى السجود) از این که به جاى نماز، سجود و خضوع مطرح شده است، مى توان مطلب یاد شده را به دست آورد.
۶ - مکلف بودن کافران به فروع دین و انجام فرائض (همچون نماز) (یدعون إلى السجود و هم سلمون)
۷ - سلامت و توانایى، از شرایط مکلف (یدعون إلى السجود و هم سلمون) مطلب یاد شده، از قید «و هم سالمون» استفاده مى شود.
موضوعات مرتبط
- تکلیف: سلامتى در تکلیف ۷; شرایط تکلیف ۷; قدرت در تکلیف ۷
- خدا: دعوت به خضوع بر خدا ۳
- دین: ارکان دین ۴
- دیندارى: نشانه هاى دیندارى ۴
- سجده: دعوت به سجده ۳
- قیامت: ظهور حقایق در قیامت ۱
- کافران: ترس اخروى کافران ۱; تکلیف کافران ۶; دعوت از کافران ۳; ذلت اخروى کافران ۱، ۲; عصیان کافران ۳; کافران در قیامت ۱، ۲; کافران و فروع دین ۶; کافران و نماز ۶
- مشرکان: دعوت از مشرکان ۳; ذلت اخروى مشرکان ۱، ۲; عصیان مشرکان۳; مشرکان در قیامت ۱، ۲
- نماز: ارکان نماز ۵; اهمیت نماز ۴; خضوع در نماز ۵; سجده نماز ۵