الرحمن ٧٤: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=نیامیخته است با آنان آدمی پیش از ایشان و نه پری | |-|معزی=نیامیخته است با آنان آدمی پیش از ایشان و نه پری | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الرحمن | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الرحمن | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::74|٧٤]] | قبلی = الرحمن ٧٣ | بعدی = الرحمن ٧٥ | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«لَمْ یَطْمِثْهُنَّ»: (نگا: رحمن / ). | «لَمْ یَطْمِثْهُنَّ»: (نگا: رحمن / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۲۷
ترجمه
الرحمن ٧٣ | آیه ٧٤ | الرحمن ٧٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لَمْ یَطْمِثْهُنَّ»: (نگا: رحمن / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۳۱ - ۷۸، سوره الرحمن
- معناى جمله ((سنفرغ لكم ايها الثقلان )) و عدم منافات آن با ((لا يشغله شاءن عن شاءن))
- معناى اينكه خطاب به جن و انس فرمود نمى توانيد بگريزيد جز به سلطان
- آيه ((فيومئذ لا يسئل عن ذنبه انس و لا جان )) سرعت حساب را افاده مى كند و با آيه((وقفوهم انهم مسؤ ولون )) و امثال آن منافات ندارد
- مراد از مقام پروردگار در آيه : ((و لمن خاف مقام ربه جنتان ))
- اشاره به اقسام و مراحل خوف از مقام پروردگار و بيان اينكه مقصود از خائنان در آيه :((و لمن خاف ...)) مخلصين است
- اقوال مختلف درباره اينكه خائف از مقام رب دو بهشت دارد
- وصف آن دو بهشت
- وصف حوريان بهشتى
- مراد از ((و من دونهما جنتان ))
- همسران بهشتى (خيرات حسان ) و توصيف آنان
- ثنائى جميل بر خداوند كه اينهمه رحمت ارزانى داشتم
- بحث روايتى
- چند روايت در ذيل آيه ((و لمن مقام ريه جنتان ))
- رواياتى در ذيل آيه ((هل جزاء الاحسان الا الاحسان ))
- چند روايت درباره وجود دو قسم بهشت و درباره همسران بهشتى
نکات آیه
۱ - حوریان بهشتى، مصون از لمس هر بیگانه (لم یطمثهنّ إنس قبلهم و لاجانّ)
۲ - تمایل به عفت و پاکدامنى، ارزشى نهفته در نهاد خلق (لم یطمثهنّ إنس قبلهم و لاجانّ) از این که خداوند به عنوان نویدى بزرگ به خلق، بشارت عفت و پاکدامنى همسران بهشتى شان را مى دهد; استفاده مى شود که تمایل به آن خواسته اى است اصیل که خداوند آن را برآورده ساخته است; نه تمایلى تلقینى و زاییده فرهنگ و محیط.
۳ - حوران بهشتى، زنانى غیر از همسران دنیایى بهشتیان (لم یطمثهنّ إنس قبلهم و لاجانّ) تعبیر «لم یطمثهنّ إنس قبلهم...» مى رساند که اصولاً حوریان بهشتى، سابقه ارتباط با هیچ موجودى را نداشته اند.
۴ - بهشتیان، داراى تمایلات جنسى و حس لذت جویى (لم یطمثهنّ إنس قبلهم و لاجانّ)
۵ - جن همانند آدمیان، داراى غریزه و روابط جنسى (لم یطمثهنّ إنس قبلهم و لاجانّ) برداشت یاد شده، با توجه به دو نکته زیر است: الف) مخاطب آیات شریفه، جن و انس مى باشند ب) «لم یطمثهنّ... و لاجانّ» مى رساند که جنیان نیز برخوردار از زمینه روابط جنسى اند.
موضوعات مرتبط
- انسان: فطریات انسان ۲
- بهشتیان: تمایلات جنسى بهشتیان ۴; لذت طلبى بهشتیان ۴; همسران دنیوى بهشتیان ۳
- جن: تشابه جن با انسان ۵; تمایلات جنسى جن ۵
- حورالعین: بکارت حورالعین ۱; ویژگیهاى حورالعین ۱، ۳
- عفت: فطریت عفت ۲