المؤمنون ٩٨: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و پناه برم به تو پروردگارا از آنکه حاضر آیندم | |-|معزی=و پناه برم به تو پروردگارا از آنکه حاضر آیندم | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره المؤمنون | نزول = | {{آيه | سوره = سوره المؤمنون | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::98|٩٨]] | قبلی = المؤمنون ٩٧ | بعدی = المؤمنون ٩٩ | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«أَن یَحْضُرُونِ»: این که در جلسات رتق و فتق امور، و به هنگام انجام اعمال و بیان اقوال، نزد من حضور یابند و شرکت داشته باشند. | «أَن یَحْضُرُونِ»: این که در جلسات رتق و فتق امور، و به هنگام انجام اعمال و بیان اقوال، نزد من حضور یابند و شرکت داشته باشند. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۰۷
ترجمه
المؤمنون ٩٧ | آیه ٩٨ | المؤمنون ٩٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَن یَحْضُرُونِ»: این که در جلسات رتق و فتق امور، و به هنگام انجام اعمال و بیان اقوال، نزد من حضور یابند و شرکت داشته باشند.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۷۸ - ۹۸، سوره مؤ منون
- يادآورى نعمت شنوايى و بينايى (مشترك بين انسان و حيوان ) و خردمندى (متخصص به انسان )
- استبعاد و سپس انكار بعث و معاد از جانب كافران
- ردّ سخنان كافران با اثبات امكان بعث و قيامت با بيان مالكيت حقيقه خداوند.
- بيان اينكه مالكيت اعم از ربوبيت است .
- اشاره به اختلاف عقائد بت پرستان درباره الله ، ارباب و آلهه .
- معناى آيه (قل من رب السموات السبع ...)
- معناى ((ملكوت )) و اين كه ملكوت هر چيزى به دست خدا است و اثبات امكان بعث و معاد ازاين طريق .
- منضور از اينكه فرمود: ((و هو يخبر و لا يجار عليه )).
- مراد از ((اتخاذ ولد)) كه به خداوند نسبت داده مى شد و در نفى آن فرموده است : ((مااتّخذ اللّه من ولد)).
- تقرير يك حجت بر نفى تعدد آلهه ، در جمله : ((اذا لذهب كلّ اله بما خلق ))
- بيان حجت ديگرى بر نفى تعدد آلهه كه جمله ((ولعلا بعضهم على بعض )) متضمن آن است .
- اشاره به تفاسير ديگر در معناى آيه شريفه
- معناى ((همزات الشياطين ))
نکات آیه
۱ - استعاذه (پناه بردن) به خدا از روى آوردن و حضور شیاطین، دعاى تعلیمى از سوى خدا به پیامبر(ص) (و قل أعوذ بک من همزت الشیطین . و أعوذ بک ربّ أن یحضرون)
۲ - لزوم پناه بردن به خدا از نزدیک شدن شیاطین به انسان (قل ... و أعوذ بک ربّ أن یحضرون)
۳ - لزوم پرهیز از محیط ها و شرایط مستعد براى حضور و وسوسه شیطان (قل ربّ ... و أعوذ بک ربّ أن یحضرون)
۴ - خدا، پروردگار آدمیان است. (و أعوذ بک ربّ)
۵ - حضور شیاطین، خطر آفرین براى انسان (و أعوذ بک ربّ أن یحضرون) از آیه فوق استفاده مى شود: در آنجا که شیاطین حضور دارند، انسان بیشتر در معرض خطر قرار مى گیرد و آنجا که آنها حضور ندارند، ایمن تر است.
۶ - خدا، تنها پناهگاه انسان براى ایمن ماندن از شرّهاى شیاطین (أعوذ بک من همزت الشیطین . و أعوذ بک ربّ أن یحضرون)
موضوعات مرتبط
- استعاذه: استعاذه از شیاطین ۱، ۲; استعاذه به خدا ۱، ۶; اهمیت استعاذه به خدا ۲
- انسان: پناهگاه انسان ۶; مربى انسان ها ۴
- جهان بینى: جهان بینى توحیدى ۴
- خدا: اختصاصات خدا ۶; تعالیم خدا ۱; ربوبیت خدا ۴
- شیاطین: خطر شیاطین ۵; شرور شیاطین ۶; عوامل مصونیت از شیاطین ۶
- گناه: اجتناب از مقدمات گناه ۳
- محمد(ص): تعلیم به محمد(ص) ۱; دعاى محمد(ص) ۱; معلم محمد(ص) ۱