النحل ١٠٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=این بدان است که ایشان برگزیدند زندگانی دنیا را بر آخرت و آنکه خدا هدایت نکند گروه کافران را | |-|معزی=این بدان است که ایشان برگزیدند زندگانی دنیا را بر آخرت و آنکه خدا هدایت نکند گروه کافران را | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره النحل | نزول = | {{آيه | سوره = سوره النحل | نزول = [[نازل شده در سال::7|٧ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::107|١٠٧]] | قبلی = النحل ١٠٦ | بعدی = النحل ١٠٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::14|١٤]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«ذلِکَ»: این برگشت به کفر. این خشم خدا و عذاب بزرگ. «إِسْتَحَبُّوا»: (نگا: توبه / ، ابراهیم / . | «ذلِکَ»: این برگشت به کفر. این خشم خدا و عذاب بزرگ. «إِسْتَحَبُّوا»: (نگا: توبه / ، ابراهیم / . |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۵۸
ترجمه
النحل ١٠٦ | آیه ١٠٧ | النحل ١٠٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«ذلِکَ»: این برگشت به کفر. این خشم خدا و عذاب بزرگ. «إِسْتَحَبُّوا»: (نگا: توبه / ، ابراهیم / .
تفسیر
- آيات ۱۰۶ - ۱۱۱،سوره نحل
- تهديد شديد عليه كفارى كه بعد از ايمان آوردن كافر و مرتد شدند
- معناى مهر زدن خدا بر دل ها و گوشها و ديدگان كفار
- وعده جميل به مهاجرانى كه جهاد نموده صبورى كردند
- در قيامت هركسى به فكر خود بوده و از خود دفاع مى كند
- بحث روايتى (رواياتى درباره تقيه در ذيل آيه : ((الا من اكره ...)) ونزول آن درباره عمار ياسر و...)
نکات آیه
۱- ترجیح زندگى دنیا بر آخرت، ریشه اصلى ارتداد و گرایش به کفر است. (من کفر بالله من بعد إیمنه ... ذلک بأنهم استحبّوا الحیوة الدنیا على الأخرة) جمله «ذلک بأنهم ...» در مقام تعلیل براى آیه قبل است و نیز «ذلک» اشاره دارد به ارتداد و کفر پس از ایمان.
۲- ارتداد، داراى انگیزه هاى مادى و نه دلایل عقلى و واقعى (من کفر بالله من بعد إیمنه ... ذلک بأنهم استحبّوا الحیوة الدنیا على الأخرة)
۳- لازمه پایبندى به ایمان، عدم دلبستگى به دنیا و منافع مادى است. (ذلک بأنهم استحبّوا الحیوة الدنیا على الأخرة)
۴- گرفتارى به خشم الهى و عذاب اخروى، معلول دلبستگى انسان به دنیا و نادیده گرفتن آخرت است. (فعلیهم غضب ... ذلک بأنهم استحبّوا الحیوة الدنیا على الأخرة) بنابر اینکه «ذلک» اشاره به «غضب من الله ...» باشد، برداشت فوق به دست مى آید.
۵- توجه به آخرت و ارزش دادن به آن، مانع روى گردانى از ایمان و گرایش به کفر و ارتداد (ذلک بأنهم استحبّوا الحیوة الدنیا على الأخرة) جمله «ذلک بأنهم ...» در صدد معرفى مرتد و انگیزه ارتداد اوست و او کسى است که زندگى دنیا را بر آخرت ترجیح داده، در حالى که اگر آخرت را در نظر مى داشت و براى آن ارزش لازم قائل بود، دست از ایمان برنداشته و مرتد نمى شد.
۶- ترجیح دنیا بر آخرت - و نه صرف تأمین نیازهاى زندگى - امرى نکوهیده است. (فعلیهم غضب من الله ... ذلک بأنهم استحبّوا الحیوة الدنیا على الأخرة)
۷- کافران دنیاپرست، محروم از هدایت الهى اند. (استحبّوا الحیوة الدنیا على الأخرة و أن الله لایهدى القوم الکفرین)
موضوعات مرتبط
- ارتداد: انگیزه هاى ارتداد ۲; بی منطقى ارتداد ۲; زمینه ارتداد ۱; موانع ارتداد ۵
- ایمان: آثار ایمان ۳; موانع اعراض از ایمان ۵
- خدا: زمینه غضب خدا ۴; محرومان از هدایت های خدا ۷
- دنیا: ترجیح دنیا بر آخرت ۱، ۴، ۶
- دنیاطلبان: محرومیت دنیاطلبان ۷
- دنیاطلبى: آثار دنیاطلبى ۱، ۴; سرزنش دنیاطلبى ۶
- ذکر: آثار ذکر آخرت ۵
- زندگى: اهمیت تأمین نیازهاى زندگى ۶
- زهد: زمینه زهد ۳
- عذاب: موجبات عذاب اخروى ۴
- غفلت: آثار غفلت از آخرت ۴
- کافران: محرومیت کافران ۷
- گرایشها: زمینه گرایش به کفر ۱; موانع گرایش به کفر ۵