بِطَانَة: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(Added word proximity by QBot)
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
__TOC__
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/بِطَانَة | آیات شامل این کلمه ]]'''
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/بِطَانَة | آیات شامل این کلمه ]]'''
«بِطانَة» در لغت، به معناى لباس زیرین است; و مقابل آن «ظهارة» به معناى لباس روئین مى باشد. و در اینجا کنایه از «محرم اسرار» است.


=== ریشه کلمه ===
=== ریشه کلمه ===
*[[ریشه بطن‌ | بطن‌]] (۲۵ بار) [[کلمه با ریشه:: بطن‌| ]]
*[[ریشه بطن‌ | بطن‌]] (۲۵ بار) [[کلمه با ریشه:: بطن‌| ]]


=== قاموس قرآن ===
همراز و كسيكه به باطل امر و اسرار مطّله باشد [آل عمران:118] جز از خودتان همراز نگيريد، كفّار را به باطن امر مطّلع نگردانيد و با آنها مشورت نكنيد آنها در ناراحت كردن شما كوتاهى ندارند. «لا يأْلوُنكُم خَبالاً». باطن: از اسماء حسنى است بشرطى كه با ظاهر يك جا گفته شود همچنين است اوّل و آخر (مفردات) [حديد:3]. نا گفته نماند: چهار اسم فوق از مفاهيم نسبيّه‏اند ممكن است به طور نسبى در يك شيئى ملاحظه شوند ولى به طور واقعى و حقيقى فقط در ذات بارى قابل جمع‏اند. تقديم لفظ «هو» كه دلالت بر حصر دارد مى‏رساند كه مراد از اين چهار اسم معنى واقعى آنهاست. بنابراين به دست مى‏آيد كه: اوّل و آخرو ظاهر و باطن بودن و اختلاف آنها، نسبت به ما است و گرنه ذات بارى در عين وحدت با همه آنها توصيف مى‏شود و عين همه آنهاست چنان كه غيب و شهادت هم نسبت به ماست و نسبت به خدا نهان و آشكار نيست بلكه همه چيز پيش خدا عيان و آشكار است. * بطانه لباس آستر و باطن آن است، جمع آن بطائن مى‏آيد [رحمن:54] تكيه كنندگان‏اند بر بساطهائى كه توى آنها از ابريشم ضخيم برّاق است.
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud>
لا:100, مِن:61, تَتّخِذُوا:61, دُونِکُم:55, آمَنُوا:49, الّذِين:42, يَأْلُونَکُم:42, أَيّهَا:36, خَبَالا:36, وَدّوا:29, يَظْلِمُون:29, يَا:29, مَا:23, أَنْفُسَهُم:23, عَنِتّم:16, قَد:10
</qcloud>
===تکرار در هر سال نزول===
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::بِطَانَة]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}
[[رده:كلمات قرآن]]
[[رده:كلمات قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۲

آیات شامل این کلمه

«بِطانَة» در لغت، به معناى لباس زیرین است; و مقابل آن «ظهارة» به معناى لباس روئین مى باشد. و در اینجا کنایه از «محرم اسرار» است.

ریشه کلمه

قاموس قرآن

همراز و كسيكه به باطل امر و اسرار مطّله باشد [آل عمران:118] جز از خودتان همراز نگيريد، كفّار را به باطن امر مطّلع نگردانيد و با آنها مشورت نكنيد آنها در ناراحت كردن شما كوتاهى ندارند. «لا يأْلوُنكُم خَبالاً». باطن: از اسماء حسنى است بشرطى كه با ظاهر يك جا گفته شود همچنين است اوّل و آخر (مفردات) [حديد:3]. نا گفته نماند: چهار اسم فوق از مفاهيم نسبيّه‏اند ممكن است به طور نسبى در يك شيئى ملاحظه شوند ولى به طور واقعى و حقيقى فقط در ذات بارى قابل جمع‏اند. تقديم لفظ «هو» كه دلالت بر حصر دارد مى‏رساند كه مراد از اين چهار اسم معنى واقعى آنهاست. بنابراين به دست مى‏آيد كه: اوّل و آخرو ظاهر و باطن بودن و اختلاف آنها، نسبت به ما است و گرنه ذات بارى در عين وحدت با همه آنها توصيف مى‏شود و عين همه آنهاست چنان كه غيب و شهادت هم نسبت به ماست و نسبت به خدا نهان و آشكار نيست بلكه همه چيز پيش خدا عيان و آشكار است. * بطانه لباس آستر و باطن آن است، جمع آن بطائن مى‏آيد [رحمن:54] تكيه كنندگان‏اند بر بساطهائى كه توى آنها از ابريشم ضخيم برّاق است.


کلمات نزدیک مکانی

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...