شُهَدَاء

از الکتاب

آیات شامل این کلمه

«شهداء» به معناى گواهان، معناى گسترده اى دارد که هر یک از مفسرین به بخشى از آن اشاره کرده اند. بعضى، احتمال داده اند: منظور «شهیدان راه خدا» بالخصوص بوده باشند اما این بعید به نظر مى رسد، چرا که سخن از گواهان محکمه عدل الهى است نه از «شهیدان راه حق» هر چند ممکن است آنها نیز در صف شهود باشند.

«شهداء» جمع «شهید» از مادّه «شهود» به معناى «حضور توأم با مشاهده» است، خواه با چشم ظاهر باشد، یا چشم دل; و اگر به «گواه»، شاهد و شهید اطلاق مى شود، به خاطر حضور و مشاهده صحنه است، همان گونه که اطلاق این واژه بر «شهیدان راه خدا»، به خاطر حضورشان در میدان جهاد است. بعضى نیز احتمال داده اند که، «شهداء» در سوره «حدید» به همان معناى شهیدان راه خدا است، یعنى افراد مؤمن اجر و پاداش شهیدان را دارند، و به منزله شهداء محسوب مى شوند.

ریشه کلمه


کلمات نزدیک مکانی

وَ اللّه عَلَى لا النّاس إِذ لَم عَلَيْه الّذِين لِلّه بِأَرْبَعَة کُنْتُم بِالْقِسْط آمَنُوا أَم قَوّامِين أَنْتُم يَأْتُوا إِلاّ کُونُوا لَهُم لَو فَلا مَا عَلَيْکُم أَيّهَا الرّسُول يَا لِتَکُونُوا تَکُونُوا فَاجْلِدُوهُم فَإِذ مِنْکُم شَهِيدا الْأُنْثَيَيْن يَتّخِذ کَانُوا ثَمَانِين وَصّاکُم أَنْفُسُهُم وَسَطا تَخْشَوُا مُسْلِمُون يَکُن يَرْمُون حَضَر جَلْدَة فَأَقِيمُوا أُمّة فَشَهَادَة جَاءُوا يَعْقُوب عِوَجا ثُم أَرْحَام جَعَلْنَاکُم يَجْرِمَنّکُم الصّلاَة هٰذَا بِغَافِل يُحِب الْمَوْت أَحَدِهِم بِهٰذَا تَبْغُونَهَا يَکُون بِالشّهَدَاء أَرْبَع اخْشَوْن فَأُولٰئِک فَمَن آمَن الْمُحْصَنَات أَزْوَاجَهُم شَنَآن کَذٰلِک مُبِين الظّالِمِين أَنْفُسِکُم کِتَاب عَمّا لِيَکُون عِنْد شَهَادَات إِفْک تَقْبَلُوا آتُوا قَوْم تَمُوتُن قَال مُسْتَقِيم مِن مَن تَعْمَلُون لِيُمَحّص اشْتَمَلَت أَظْلَم أَو سَبِيل شَهَادَة

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...